MENU



2.5 ltr 6 cilinder BMW Turbo-Diesel motor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
6 cilinder in lijn
onderblok gietijzer
cilinderkop aluminium
1 bovenliggende nokkenas, ketting aangedreven
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
turbocharger: Mitsubishi TD04-11G4
 
Boring 80.00 mm
Slag 82.80 mm
Cilinderinhoud 2497 cc
Compressieverhouding 22.5:1
Aantal hoofdlagers 7
Materiaal hoofdlagers Lood-indium
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Vermogen 100 kW bij 4400 tpm
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap
geel 59.984-59.900 mm
groen 59.977-59.983 mm
wit 59.971-59.976 mm
Diameter drijfstangtap 44.975-45.000 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.020-0.058 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.010-0.055 mm
Axiale speling hoofdlagers 0.080-0.163 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.25 mm of 0.50 mm
Ondermaat drijfstanglagers 0.25 mm of 0.50 mm
Cilinderboring standaard 80.00-80.04 mm
Cilinderboring 1e overmaat 80.25-80.29 mm
Maximale ovaliteit 0.04 mm
Maximale tapsheid 0.04 mm
Diameter zuigers op 7 mm van onderkant 79.96 mm +/- 0.009 mm
Diameter zuiger in het midden 80.04 mm +/- 0.009 mm
Diameter 1e overmaat 80.21 mm +/- 0.009 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.031-0.6300 mm op 7 mm van onderzijde zuiger
Slot 1e compressieveer in boring 0.20-0.40 mm
Slot 2e compressieveer in boring 0.20-0.40 mm
Slot olieschraapveer in boring 0.20-0.40 mm
Speling 1e compressieveer in zuigergroef niet opgegeven
Speling 2e compressieveer in zuigergroef 0.040-0.072 mm
Speling olieschraapveer in zuigergroef 0.030-0.065 mm
Klepkop diameter inlaatklep 36.00 mm
Klepkop diameter uitlaatklep 31.00 mm
Klepsteel diameter inlaatklep standaard 6.97 mm
Klepsteel diameter inlaatklep service lemiet 6.95 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep standaard 6.95 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep service lemiet 6.93 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 1e overmaat 7.07 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 1e overmaat service lemiet 7.05 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 1e overmaat 7.06 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 1e overmaat service lemiet 7.04 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 2e overmaat 7107 mm
Klepsteel diameter inlaatklep 2e overmaat service lemiet 7.15 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 2e overmaat 7.16 mm
Klepsteel diameter uitlaatklep 2e overmaat service lemiet 7.14 mm
Klepkop terugval inlaatklep 0.65-0.85 mm
Klepkop terugval uitlaatklep 0.85-1.05 mm
Overmaat klep toegenomen dikte, inlaat en uitlaat 0.25-0.50 mm
Zittinghoek inlaat en uitlaat 45° +/- 10°
Freeshoek buitenzijde 15°
Freeshoek binnenzijde 60°
Freesdiameter buitenzijde inlaatzitting 35.50 mm
Freesdiameter buitenzijde uitlaatzitting 30.60 mm
Raakvlak beedte inlaatzitting 1.75-2.25 mm
Raakvlak beedte uitlaatzitting 2.60-2.90 mm
Ruim diameter klepgeleider standaard 7.00 mm
Ruim diameter klepgeleider 1e overmaat 7.10 mm
Ruim diameter klepgeleider 2e overmaat 7.20 mm
Oliedruk bij stationair toerental 2.15 bar
Afgeregelde oliedruk  3.85 bar 
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Krukaspulleybout
1e fase 100
2e fase 60°
3e fase 60°
4e fase 30°

Cilinderkopbouten in correcte volgorde

(N.B., de BMW diesel-motoren hebben een slechte reputatie opgebouwd door het scheuren van de cilinderkoppen; het is uiterst belangrijk dat het correcte aanhaalschema op de voet wordt gevolgd.)
1e fase vastdraaien tot 80 Nm
2e fase 180° losdraaien
3e fase vastdraaien tot 50 Nm
4e fase 90° hoekverdraaiing vastdraaien
5e fase een verdere 90° vastdraaien
6e fase motor warmdraaien gedurende 25 minuten
7e fase motor laten afkoelen
8e fase opnieuw een verdere 90° vastdraaien
Cilinderkop naar voordeksel M6 bouten en moeren 10
Cilinderkop naar voordeksel M7 bouten en moeren 15
Cilinderkop naar voordeksel M8 bouten en moeren 20
Nokkenaskettingwiel
1e fase 20
2e fase 35° hoekverdraaiing
Waterpomp-pulley bouten 10
Krukaskeerring
M6 bouten 10
M8 bouten 22
Krukasdemper en pulley 23
Vliegwiel naar krukas (handbak) 105
Aandrijfplaat naar krukas (automaat) 120
Voordeksel naar motorblok 10
Gloeistiften in cilinderkop 20
Carterbouten
M6 8.8 10
M6 10.9 12
M8 20
Nokkenas lagerkapbouten
M6 10
M7 15
M8 20
Hoofdlagerkapbouten
1e fase 200
2e fase 50° hoekverdraaiing
Drijstanglagerkapbouten
1e fase 5
2e fase 20
3e fase 70° hoekverdraaiing
 
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
6
9
25
45
90
105
180
 
9
24
39
78
90
135
 
Specificaties
Ontstekingsvolgorde 1-5-3-6-2-4
Injectie-timing BDP cilinder nr. 1 0.93-0.95 mm lift
Maximum afgeregeld toerental bij vollast 4400 tpm
Maximum afgeregeld toerental zonder belasting 4950 +/-150 tpm
Stationair toerental 750 +/-50 tpm
DDEC (Digital Diesel Electronic Control) Injectiepomp Bosch rotatie type R515
Draairichting injectiepomp rechtsom, gezien vanaf de aandrijfzijde
Injector type Bosch KCA 21 S 71
Nozzle type DN O SD 300
Minimale openingsdruk 140 bar
Maximale openingsdruk 160 bar
Maximale drukafwijking 10 bar
Naaldlift-sensor in injector nr. 4 Bosch KCA 21 S 76
Gloeistiften Beru 12V
Gloeitemperatuur na 5 seconden 800 °C
Weerstand bij 20°C 0.4-0.6 Ohm


Vis Land Rover