MENU



Technische specificaties
4.4 ltr V8 EFi BMW benzinemotor
 
Algemene gegevens
V8 90°
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
4 bovenliggende nokkenassen
VCC variabele nokkenas aansturing inlaatnokkenassen
4 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters met carbon-nitride contactvlak
5 hoofdlagers
in de lengterichting voorin geplaatst
cilinderinhoud 4398 cc
boring 92.0 mm
slag 82.7 mm
compressieverhouding 10:1
ontstekingsvolgorde 1-5-4-8-6-3-7-2
cilindernummering
RH-bank 1-2-3-4
LH-bank 5-6-7-8
cilinderpositie
cilinders 1 en 5 distributiezijde
cilinders 4 en 8 achterzijde motor
maximum vermogen 210 Kw (282 Bhp) bij 5400 tpm
maximum koppel 440 Nm bij 3600 tpm
draairichting rechtsaf gezien vanaf voorzijde motor
stationair toerental
normaal 600 tpm
airco aan 700 tpm
bougie type GKN BKR 6EK
bougie vooropening niet afstelbaar
soort brandstof 95, ongelood
4.4 ltr BMW
 
Dimensies
cilinderblokboring 92.000 mm
maximaal toegestane ovaalheid 92.000 ± 0.007 mm
krukas hoofdlagertap-diameter standaard
geel 69.984 mm
groen 69.977 mm
wit 69.971 mm
krukas hoofdlagertap-diameter 1e ondermaat
geel 69.734 mm
groen 69.727 mm
wit 69.721 mm
krukas hoofdlagertap-diameter 2e ondermaat
geel 69.484 mm
groen 69.477 mm
wit 69.471 mm
krukas hoofdlagertap-diameter 3e ondermaat
geel 69.234 mm
groen 69.227 mm
wit 69.221 mm
radiale speling hoofdlagers
geel/groen 0.006 mm
wit 0.005 mm
axiale speling hoofdlagers 0.020-0.046 mm
maximaal toegestane ovaalheid gemeten op de middelste hoofdtap 0.15 mm
maximaal onderling gewichtsverschil drijfstangen 30 gram
inwendige diameter pistonpen-bus 22.000 mm
interventiewaarde pistonpen-bus 22.012 mm
drijfstangtap diameter standaard
standaard 48.00 mm
interventiewaarde 47.97 mm
drijfstangtap diameter 1e ondermaat
1e ondermaat 47.75 mm
interventiewaarde 47.72 mm
drijfstangtap diameter 2e ondermaat
2e ondermaat 47.50 mm
interventiewaarde 47.47 mm
drijfstangtap diameter 3e ondermaat
3e ondermaat 47.25 mm
interventiewaarde 47.22 mm
radiale speling drijfstanglagers 0.020-0.056 mm
aantal zuigerveren per zuiger
2 compressieveren
1 olieschraapveer
sluiting 1e compressieveer gemonteerd in cilinder 0.1-0.3 mm
sluiting 2e compressieveer gemonteerd in cilinder 0.2-0.4 mm
sluiting olieschraapveerveer gemonteerd in cilinder 0.2-0.9 mm
speling in groef 1e compressieveer 0.02-0.06 mm
speling in groef 2e compressieveer 0.02-0.06 mm
speling in groef compressieveer niet opgegeven
cilinderkop hoogte 140.00 mm
maximale afvlakwaarde 0.30 mm
nokkenas radiale lagerspeling 0.040-0.074 mm
nokkenas axiale lagerspeling 0.20-0.36 mm
klepkopdiameter inlaat 35.00 mm
klepkopdiameter uitlaat 30.05 mm
klepkophoek inlaat en uitlaat 45°
klepsteeldiameter inlaat standaard
standaard 6.00 mm
interventiewaarde 5.96 mm
klepsteeldiameter inlaat 1e overmaat
1e overmaat 6.10 mm
interventiewaarde 6.06 mm
klepsteeldiameter inlaat 2e overmaat
2e overmaat 6.20 mm
interventiewaarde 6.16 mm
klepsteeldiameter uitlaat standaard
standaard 6.00 mm
interventiewaarde 5.94 mm
klepsteeldiameter uitlaat 1e overmaat
1e overmaat 6.10 mm
interventiewaarde 6.04 mm
klepsteeldiameter uitlaat 1e overmaat
2e overmaat 6.20 mm
interventiewaarde 6.14 mm
inwendige diameter klepgeleider
standaard 6.0 mm
1e overmaat 6.1 mm
2e overmaat 6.2 mm
klepzittinghoek inlaat en uitlaat 45°
klepzitting breedte
inlaat 1.25 mm ± 0.25 mm
uitlaat 1.65 mm ± 0.35 mm
klepzitting uitwendige diameter
inlaat 34.50 mm
uitlaat 30.00 mm
speling klepsteel in geleider 0.5 mm
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
cilinderkopbouten
1e fase 30 Nm
2e fase 80° hoekverdraaiing
3e fase 80° hoekverdraaiing
krukaspulley
1e fase 100 Nm
2e fase 60° hoekverdraaiing
3e fase 60° hoekverdraaiing
4e fase 30° hoekverdraaiing
krukaspulley naar naaf 22 Nm
behuizing achterste krukas-keerring 12 Nm
nokkenasdeksels LH en RH (bouten en moeren) 10 Nm
VCC solonoide 25 Nm
VCC unit LH en RH torx (inlaat-nokkenassen)
1e fase 15 Nm
2e fase 40 Nm
3e fase 110 Nm
nokkenas-tandwiel LH en RH (uitlaat-nokkenassen)
1e fase 15 Nm
2e fase 40 Nm
3e fase 125 Nm
bougies 31 Nm
versnellingsbak naar motor (torx) 45 Nm
bell-housing (bovenzijde) torx bouten 25 Nm
motorsteunen (moeren) 100 Nm
vóór-differentieel naar motorcarter 45 Nm
onderste carterbouten 10 Nm
carter naar bell-housing 53 Nm
bovenste carter naar motorblok
M6 8.8 mm 10 Nm
M6 10.9 mm 12 Nm
M8 8.8 mm 22 Nm
oliefilter retourleiding naar carter 30 Nm
oliedrukschakelaar 27 Nm
CPM sensor 10 Nm
distributiedeksel 15 Nm
distributie-spanner 40 Nm
onderste distributiedeksel naar blok
1e fase M6 en M8 5 Nm
2e fase M6 10 Nm
2e fase M8 22 Nm
onderste distributiedeksel naar carter 12 Nm
 
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
6
9
25
45
90
105
180
 
9
24
39
78
90
135
 
Opmerking
Alle bovenstaande gegevens onder voorbehoud van type-fouten. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend


Vis Land Rover