MENU



Technische specificaties
4.0 ltr V8 EFi benzinemotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
V8
onderblok en cilinderkoppen van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
hydraulische klepstoters
in de lengterichting voorin geplaatst
 
Boring 94.00 mm
Slag 71.12 mm
Cilinderinhoud 3950 cc
Compressieverhouding
  Hoge compressie Lage compressie
t/m MY 1998 9.35:1 8.20:1
v.a. MY 1999 9.38:1 8.23:1
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
4.0 ltr
Vermogen
productiejaar Hoge compressie Lage compressie
t/m MY 1998 140 kW – 4750 tpm 132 kW – 4750 tpm
v.a. MY 1999 136 kW – 4750 tpm 132 kW – 4750 tpm
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 63.487-63.500 mm
Diameter drijfstangtap 55.500-55.513 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.010-0.048 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.10-0.20 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”) of 0.508 mm (0.020”)
Lengte pistonpennen 60.00-60.50 mm
Diameter pistonpennen 23.995-24.000 mm
Speling pistonpen in zuiger 0.006-0.015 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.020-0.065 mm op 10 mm van onderzijde zuiger
Breedte 1e compressieveer
t/m MY 1998 1.21-1.23 mm
v.a. MY 1999 1.17-1.19 mm
Breedte 2e compressieveer 1.478-1.490 mm
Breedte olieschraapveer 3.000 mm
Slot 1e compressieveer in boring 0.30-0.50 mm
Slot 2e compressieveer in boring 0.40-0.65 mm
Slot olieschraapveer in boring 0.38-1.40 mm
Lengte inlaatklep 116.59-117.35 mm
Lengte uitlaatklep 116.59-117.35 mm
Zittinghoek inlaatklep
t/m MY 1998 46.0-46.5 graden
v.a. MY 1999 45.0-45.5 graden
Zittinghoek uitlaatklep
t/m MY 1998 46.0-46.5 graden
v.a. MY 1999 45.0-45.5 graden
Klepdiameter inlaatklep 39.75-40.00 mm
Klepdiameter uitlaatklep 34.226-34.480 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 8.664-8.679 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.651-8.666 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.025-0.066 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.038-0.078 mm
Lichthoogte inlaat en uitlaat 9,49 mm
Inlaatklep openingsmoment 28° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 77° NODP
Uitlaatklep openingsmoment 66° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 39° NBDP
Klepveer lengte gemonteerd
t/m MY 1998 40.40 mm bij 29.5 kg
v.a. MY 1999 40.93 bij 29.5 kg
Oliedruk smeeroliepomp
t/m MY 1998 2.50 bar bij 2400 tpm bij warme motor
v.a. MY 1999 3.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Krukaspulleybout 270
Waterpomppulleybouten 22
Naaf naar krukas (automaat) (zgn. “Allen” bouten) 85
Vliegwiel op krukas (handbak) (bouten verlijmen) 80
Aandrijfplaat op krukas (automaat) (bouten verlijmen) 45
Drukgroep op vliegwiel (handbak) 24-30
Cilinderkop bouten in de correcte volgorde 20 + 90° + 90°
Carterbouten 23
Bougie 21
Startmotor 44
Motorsteunen aan motor 45
Motorsteunen aan chassis 45
Rubber voor motorsteunen 30
Tuimelaarassteun 38
Klepdeksel t/m MY 1998
1e fase 4
2e fase 8
Klepdeksel v.a. MY 1999
1e fase 3
2e fase 7
Voordekselbouten 22
Waterpomp op voordeksel 22
Nokkenas-positiesensor 8
 
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
6
9
25
45
90
105
180
 
9
24
39
78
90
135
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-8-4-3-6-5-7-2
Cilinders linker motorbank 1-3-5-7
Cilinders rechter motorbank 2-4-6-8
Cilinder nr. 1 linker motorbank voorzijde motor
Afstel merktekens op krukaspulley
Bougies
t/m MY 1998 RN11YCC
v.a. MY 1999 RC11PYB4
Vooropening bougies
t/m MY 1998 0.9-1.0 mm
v.a. MY 1999 1.0 mm
Stationair toerental (afgeregeld door motormanagement, uitsluirend via “testbook” te benaderen)
t/m MY 1998 700 +/- 20 tpm
v.a. MY 1999 660 +/- 20 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental t/m MY 1998 1.0-2.0 %
CO-gehalte bij stationair toerental v.a. MY 1999 0.5-1.0%
Benzinesoort lage compressie normaal loodvrij
Benzinesoort hoge compressie super loodvrij
Belastingswaarde (CLV) warme motor bij stationair toerental 2.8-3.8 %
Belastingswaarde (CLV) warme motor bij 2500 tpm 9.0-11.0 %
Luchtmassa op zeeniveau, motor warm bij stationair toerental 17-23 kg/hr
Luchtmassa op zeeniveau, motor warm bij 2500 tpm 58-64 kg/hr
 
Opmerking
Alle bovenstaande gegevens onder voorbehoud van type-fouten. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend