MENU



Technische specificaties
2.5 ltr V6 cilinder benzinemotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
6 cilinder in V;

dwars voorin geplaatst;

4 kleppen per cilinder;
4 bovenliggende nokkenassen (2 per cilinderkop)
cilinderopstelling 90°;
linkerbank cilinders 1, 3 en 5;
rechterbank cilinders 2, 4 en 6;
ontstekingsvolgorde: 1-6-5-4-3-2;
, 2.5 V6 Benzine, Vis Land Rover
Dimenties
 
Boring 80.00mm (3.150″)
Slag 82.8mm (3.26″)
Cilinderinhoud 2497 cc (152.37″)
Compressieverhouding 10.5:1 +/- 0.5:1
Draairichting met de klok mee gezien vanaf voorkant
Maximum vermogen 130kW (177 bhp) @ 6500 toeren/min
Maximum koppel 240Nm (177 lbf.ft) @ 4000 toeren/min
Maximum toerental 6500 toeren/min continue
Maximum toerental 6750 toeren/min piektoerental
Gewicht 154kg (340 lb.)
Afmetingen (LxBxH) 770 mm (30.3″) x 750 mm (29.5″) x 750 mm (29.5″)
Klepbediening Zelfstellend, hydraulisch, direct bediend door nokkenassen
Brandstofinjectie (merk) Siemens engine management system
Brandstofinjectie (type) multi-point, air assisted fuel injection, controlled by ECM and electromagnetic injectors with twin sprays targeted at back of inlet valves
Inlaatspruitstuk Variable geometrie
Bougies 1.0 mm +/-0.05 mm (0.039″ +/- 0.002″)
Ontsteking (merk) BREMR
Ontsteking (type) 6 x coils (3 x plug top, 3 x remote mounted)
Emissie Standard ECD3
 
Cilinderkop
 
Materiaal Aluminium legering
Koppakking Meerlaags staal
Cilinderkophoogte 118.95 mm – 119.05 mm (4.683″ – 4.687″)
 
Cilinderblok
 
Materiaal Aluminium legering
Type Met ladderframe tegen onderzijde blok
Cilinderbustype schuifpassing in onderste deel blok
Cilinderboring rood 80.000 mm – 80.015 mm (3.1496″ – 3.1502″)
Cilinderboring blauw 80.015 mm – 80.030 mm (3.1502″ – 3.1508″)
 
Krukas
 
Axiale speling 0.10 – 0.30 mm (0.004″ – 0.012″)
Maximale Axiale speling 0.40 mm ( 0.016″)
Hoofdlagertap gradatie 1 67.743 – 67.749 mm (2.6670″ – 2.6673″)
Hoofdlagertap gradatie 2 67.737 – 67.743 mm (2.6668″ – 2.6670″)
Hoofdlagertap gradatie 3 67.731 – 67.737 mm (2.6666″ – 2.6668″)
Drijfstanglagertap gradatie 1

54.049 – 54.055 mm (2.1279″ – 2.1281′)

Drijfstanglagertap gradatie 2 54.043 – 54.049 mm (2.1277″ – 2.1279″)
Drijfstanglagertap gradatie 3 54.037 – 54.043 mm (2.1274″ – 2.1277″)
 
Hoofdlagers
 
Aantal 4
Materiaal / type Glacier AS15 – oliegroeven in bovenste schalen, vlakke onderste schalen
Speling in hoofdlagers 0.021 – 0.039 mm ( 0.0008″ – 0.0015″)
Axialelagers type Glacier AS15 – zowel boven als onder in achterste hoofdlager, oliegroeven in beide
Axialelagers dikte 2.61 – 2.65 mm (0.103″ – 0.104″)
Hoofdlager dikte rood

1.930 – 1.927 mm (0.0760″ – 0.0759″) 

Hoofdlager dikte blauw 1.927 – 1.924 mm (0.0759″ – 0.0757″)
Hoofdlager dikte groen 1.924 – 1.921 mm (0.0757″ – 0.0756″)
Hoofdlager dikte geel 1.921 – 1.918 mm (0.0756″ – 0.0755″)
Hoofdlager dikte zwart 1.918 – 1.915 mm (0.0755″ – 0.0754″)
 
Drijfstanglagers
 
Materiaal / type Glacier AS15 – geen oliegroeven in bovenste en onderste schalen
Speling in drijfstanglagers 0.022 – 0.040 mm (0.0008″ – 0.0016″)
Axialespeling drijfstangen 0.19 – 0.29 mm (0.007″ – 0.011″)
Drijstanglager dikte rood

1.803 – 1.800 mm (0.0710″ – 0.0709″)

Drijstanglager dikte blauw 1.800 – 1.797 mm (0.0709″ – 0.0707″)
Drijstanglager dikte groen 1.797 – 1.794 mm (0.0707″ – 0.0706″)
Drijstanglager dikte geel 1.794 – 1.791 mm (0.0706″ – 0.0705″)
Drijstanglager dikte zwart 1.791 – 1.788 mm (0.0705″ – 0.0704″)
 
Drijfstangen
 
Materiaal Gesmeed H-vormig staal, horizontaal gescheiden lagerkap
Afstand hart-op-hart 151.31 – 151.41 mm (5.957″ – 5.961″)
Pistonpendiameter rood 17.997 – 18.000 mm (0.7085″ – 0.7087″)
Pistonpendiameter groen 17.994 – 17.997 mm (0.7084″ – 0.7087″)
Lengte pistonpen 52.3 – 52.6 mm (2.059″ – 2.071″)
Speling in zuiger 0.011 mm (0.0004″)
 
Zuigers
 
Diameter A 79.965 – 79.980 mm (3.1482″- 3.1488″)
Diameter B 79.981 – 79.995 mm (3.1489″ – 3.1494″)
Speling in cilinderbus 0.034 – 0.035 mm (0.0013″ – 0.0014″)
Maximale ovaliteit 0.30 mm (0.012″)
 
Zuigerveren
 
Top compressieveer verchroomd staal
2e compressieveer verchroomd gietijzer
Olieschraapveer RVS boven en onder ring met veerring
Speling top compressieveer 0.05 – 0.08 mm (0.0020″ – 0.0031″)
Speling 2e compressieveer 0.04 – 0.07 mm (0.0012″ – 0.0024″)
Speling olieschraapveer 0.010 – 0.180 mm (0.0004″ – 0.0071″)
Veerslot top compressieveer 0.20 – 0.35 mm (0.008″ – 0.014″)
Veerslot 2e compressieveer 0.28 – 0.45 mm (0.011″ – 0.018″)
Veerslot olieschraapveer 0.25 – 1.00 mm (0.010″ – 0.039″)
Dikte top compressieveer 3.1 +/- 0.15 mm (0.122″ +/- 0.006″)
Dikte 2e compressieveer 3.15 – 3.45 mm (0.124″ – 0.136″)
Dikte olieschraapveer 2.286 – 2.438 mm (0.090″ – 0.096″)
 
Nokkenassen
 
Aantal 1 inlaatnokkenas en 1 uitlaatnokkenas per cilinderkop, totaal 4 nokkenassen
Identificatiekleur inlaat rood
Identificatiekleur uitlaat blauw
Aantal lagers 5 per nokkenas
Aandrijving inlaatnokkenassen 1x getande riem vanaf krukas naar de voorzijde inlaatnokkenassen
Aandrijving uitlaatnokkenassen 2x getande riem vanaf de achterzijde inlaatnokkenassen
Axiale speling nokkenassen 0.06 – 0.19 mm (0.002″ – 0.007″)
Lagerspeling 0.025 – 0.059 mm (0.0010″ – 0.0023″)
 
Klepstoters
 
Type Hydraulische, zelfstellende stoters, direct bediend door de nokkenassen
Stoter diameter 32.959 – 32.975 mm (1.2976″ – 1.2982″)
 
Kleptiming
 
Inlaatklep opent 2° VBDP
Inlaatklep sluit 54° NODP
Maximale lift 8.2 mm (0.32″)
Uitlaatklep opent 50° VODP
Uitlaatklep sluit 14° NBDP
Maximale lift 8.8 mm (0.35″)
 
Kleppen afmetingen
 
Klepsteel diameter inlaat 5.952 – 5.967 mm (0.2343″ – 0.2349″)
Klepsteel diameter uitlaat 5.947 – 5.962 mm (0.2341″ – 0.2347″)
Speling klepsteel in inlaatgeleider 0.033 – 0.063 mm (0.0013″ – 0.0025″)
Speling klepsteel in uitlaatgeleider 0.038 – 0.078 mm (0.0015″ – 0.0031″)
Hoogte klepsteel 38.93 – 39.84 mm (1.5327″ – 1.5685″)
Hoogte klepgeleider 6.0 mm (0.24″)
Inwendige diameter klepgeleider 6.000 – 6.025 mm (0.2362″ – 0.2372″)
Klepkop diameter inlaat 31.4 – 31.6 mm (1.236″ – 1.244″)
Klepkop diameter uitlaat 27.3 – 27.5 mm (1.075″ – 1.083″)
Dikte klepzetel 1.5 mm ( 0.06″)
Hoek klepzetel, inlaat en uitlaat 45°
Hoek klep, inlaat en uitlaat 45°
 
Klepveren
 
Vrije lengte 47.6 mm (1.874″)
Gemonteerde lengte 37.0 mm (1.457″)
Kracht in gemonteerde staat 210 N +/- 13 N
Kracht met geopende klep 440 N +/- 22 N
 
Oliepomp
 
Axiale speling buitenste rotor 0.04 – 0.09 mm (0.0016″ – 0.0035″)
Axiale speling binnenste rotor 0.04 – 0.09 mm (0.0016″ – 0.0035″)
Radiale speling buitenste rotor 0.13 – 0.23 mm (0.0051″ – 0.0091″)
Speling rotor naar aandrijving 0.15 – 0.25 mm (0.0059″ – 0.0098″)
Oliedruk stationair 1.0 bar (14.5 lbf/in)
Oliedruk 2500 toeren/minuut 3.0 bar (43.5 lbf/in)
Opening overdrukventiel 4.1 bar (59.5 lbf/in)
Activering oliedrukschakelaar 0.3 – 0.5 bar (4.4 – 7.3 lbf/in)
 
 
 
Aanhaalmomenten
 
Cilinderkopbouten 1e fase 25Nm
Cilinderkopbouten 2e fase opnieuw 25Nm
Cilinderkopbouten 3e fase opnieuw 25Nm
Cilinderkopbouten 4e fase 180°
   
Aftapplug motorolie 25 Nm
Automaatbak aftapplug 45 Nm
Automaatbak vulplug 14 Nm
Handbak aftapplug 35 Nm
Handbak vulplug 35 Nm
Wielmoeren lichtmetalen wielen 115 Nm
Wielmoeren stalen wielen 115 Nm
 


Vis Land Rover