|
2.5 ltr V6 cilinder benzinemotor |
|
Motor type |
6 cilinder in V; |
dwars voorin geplaatst;
|
4 kleppen per cilinder; |
4 bovenliggende nokkenassen (2 per cilinderkop) |
cilinderopstelling 90°; |
linkerbank cilinders 1, 3 en 5; |
rechterbank cilinders 2, 4 en 6; |
ontstekingsvolgorde: 1-6-5-4-3-2; |
|
 |
|
Boring |
80.00mm (3.150″) |
Slag |
82.8mm (3.26″) |
Cilinderinhoud |
2497 cc (152.37″) |
Compressieverhouding |
10.5:1 +/- 0.5:1 |
Draairichting |
met de klok mee gezien vanaf voorkant |
Maximum vermogen |
130kW (177 bhp) @ 6500 toeren/min |
Maximum koppel |
240Nm (177 lbf.ft) @ 4000 toeren/min |
Maximum toerental |
6500 toeren/min continue |
Maximum toerental |
6750 toeren/min piektoerental |
Gewicht |
154kg (340 lb.) |
Afmetingen (LxBxH) |
770 mm (30.3″) x 750 mm (29.5″) x 750 mm (29.5″) |
Klepbediening |
Zelfstellend, hydraulisch, direct bediend door nokkenassen |
Brandstofinjectie (merk) |
Siemens engine management system |
Brandstofinjectie (type) |
multi-point, air assisted fuel injection, controlled by ECM and electromagnetic injectors with twin sprays targeted at back of inlet valves |
Inlaatspruitstuk |
Variable geometrie |
Bougies |
1.0 mm +/-0.05 mm (0.039″ +/- 0.002″) |
Ontsteking (merk) |
BREMR |
Ontsteking (type) |
6 x coils (3 x plug top, 3 x remote mounted) |
Emissie Standard |
ECD3 |
|
|
|
Materiaal |
Aluminium legering |
Koppakking |
Meerlaags staal |
Cilinderkophoogte |
118.95 mm – 119.05 mm (4.683″ – 4.687″) |
|
|
|
Materiaal |
Aluminium legering |
Type |
Met ladderframe tegen onderzijde blok |
Cilinderbustype |
schuifpassing in onderste deel blok |
Cilinderboring rood |
80.000 mm – 80.015 mm (3.1496″ – 3.1502″) |
Cilinderboring blauw |
80.015 mm – 80.030 mm (3.1502″ – 3.1508″) |
|
|
|
Axiale speling |
0.10 – 0.30 mm (0.004″ – 0.012″) |
Maximale Axiale speling |
0.40 mm ( 0.016″) |
Hoofdlagertap gradatie 1 |
67.743 – 67.749 mm (2.6670″ – 2.6673″) |
Hoofdlagertap gradatie 2 |
67.737 – 67.743 mm (2.6668″ – 2.6670″) |
Hoofdlagertap gradatie 3 |
67.731 – 67.737 mm (2.6666″ – 2.6668″) |
Drijfstanglagertap gradatie 1 |
54.049 – 54.055 mm (2.1279″ – 2.1281′)
|
Drijfstanglagertap gradatie 2 |
54.043 – 54.049 mm (2.1277″ – 2.1279″) |
Drijfstanglagertap gradatie 3 |
54.037 – 54.043 mm (2.1274″ – 2.1277″) |
|
|
|
Aantal |
4 |
Materiaal / type |
Glacier AS15 – oliegroeven in bovenste schalen, vlakke onderste schalen |
Speling in hoofdlagers |
0.021 – 0.039 mm ( 0.0008″ – 0.0015″) |
Axialelagers type |
Glacier AS15 – zowel boven als onder in achterste hoofdlager, oliegroeven in beide |
Axialelagers dikte |
2.61 – 2.65 mm (0.103″ – 0.104″) |
Hoofdlager dikte rood |
1.930 – 1.927 mm (0.0760″ – 0.0759″)
|
Hoofdlager dikte blauw |
1.927 – 1.924 mm (0.0759″ – 0.0757″) |
Hoofdlager dikte groen |
1.924 – 1.921 mm (0.0757″ – 0.0756″) |
Hoofdlager dikte geel |
1.921 – 1.918 mm (0.0756″ – 0.0755″) |
Hoofdlager dikte zwart |
1.918 – 1.915 mm (0.0755″ – 0.0754″) |
|
|
|
Materiaal / type |
Glacier AS15 – geen oliegroeven in bovenste en onderste schalen |
Speling in drijfstanglagers |
0.022 – 0.040 mm (0.0008″ – 0.0016″) |
Axialespeling drijfstangen |
0.19 – 0.29 mm (0.007″ – 0.011″) |
Drijstanglager dikte rood |
1.803 – 1.800 mm (0.0710″ – 0.0709″)
|
Drijstanglager dikte blauw |
1.800 – 1.797 mm (0.0709″ – 0.0707″) |
Drijstanglager dikte groen |
1.797 – 1.794 mm (0.0707″ – 0.0706″) |
Drijstanglager dikte geel |
1.794 – 1.791 mm (0.0706″ – 0.0705″) |
Drijstanglager dikte zwart |
1.791 – 1.788 mm (0.0705″ – 0.0704″) |
|
|
|
Materiaal |
Gesmeed H-vormig staal, horizontaal gescheiden lagerkap |
Afstand hart-op-hart |
151.31 – 151.41 mm (5.957″ – 5.961″) |
Pistonpendiameter rood |
17.997 – 18.000 mm (0.7085″ – 0.7087″) |
Pistonpendiameter groen |
17.994 – 17.997 mm (0.7084″ – 0.7087″) |
Lengte pistonpen |
52.3 – 52.6 mm (2.059″ – 2.071″) |
Speling in zuiger |
0.011 mm (0.0004″) |
|
|
|
Diameter A |
79.965 – 79.980 mm (3.1482″- 3.1488″) |
Diameter B |
79.981 – 79.995 mm (3.1489″ – 3.1494″) |
Speling in cilinderbus |
0.034 – 0.035 mm (0.0013″ – 0.0014″) |
Maximale ovaliteit |
0.30 mm (0.012″) |
|
|
|
Top compressieveer |
verchroomd staal |
2e compressieveer |
verchroomd gietijzer |
Olieschraapveer |
RVS boven en onder ring met veerring |
Speling top compressieveer |
0.05 – 0.08 mm (0.0020″ – 0.0031″) |
Speling 2e compressieveer |
0.04 – 0.07 mm (0.0012″ – 0.0024″) |
Speling olieschraapveer |
0.010 – 0.180 mm (0.0004″ – 0.0071″) |
Veerslot top compressieveer |
0.20 – 0.35 mm (0.008″ – 0.014″) |
Veerslot 2e compressieveer |
0.28 – 0.45 mm (0.011″ – 0.018″) |
Veerslot olieschraapveer |
0.25 – 1.00 mm (0.010″ – 0.039″) |
Dikte top compressieveer |
3.1 +/- 0.15 mm (0.122″ +/- 0.006″) |
Dikte 2e compressieveer |
3.15 – 3.45 mm (0.124″ – 0.136″) |
Dikte olieschraapveer |
2.286 – 2.438 mm (0.090″ – 0.096″) |
|
|
|
Aantal |
1 inlaatnokkenas en 1 uitlaatnokkenas per cilinderkop, totaal 4 nokkenassen |
Identificatiekleur inlaat |
rood |
Identificatiekleur uitlaat |
blauw |
Aantal lagers |
5 per nokkenas |
Aandrijving inlaatnokkenassen |
1x getande riem vanaf krukas naar de voorzijde inlaatnokkenassen |
Aandrijving uitlaatnokkenassen |
2x getande riem vanaf de achterzijde inlaatnokkenassen |
Axiale speling nokkenassen |
0.06 – 0.19 mm (0.002″ – 0.007″) |
Lagerspeling |
0.025 – 0.059 mm (0.0010″ – 0.0023″) |
|
|
|
Type |
Hydraulische, zelfstellende stoters, direct bediend door de nokkenassen |
Stoter diameter |
32.959 – 32.975 mm (1.2976″ – 1.2982″) |
|
|
|
Inlaatklep opent |
2° VBDP |
Inlaatklep sluit |
54° NODP |
Maximale lift |
8.2 mm (0.32″) |
Uitlaatklep opent |
50° VODP |
Uitlaatklep sluit |
14° NBDP |
Maximale lift |
8.8 mm (0.35″) |
|
|
|
Klepsteel diameter inlaat |
5.952 – 5.967 mm (0.2343″ – 0.2349″) |
Klepsteel diameter uitlaat |
5.947 – 5.962 mm (0.2341″ – 0.2347″) |
Speling klepsteel in inlaatgeleider |
0.033 – 0.063 mm (0.0013″ – 0.0025″) |
Speling klepsteel in uitlaatgeleider |
0.038 – 0.078 mm (0.0015″ – 0.0031″) |
Hoogte klepsteel |
38.93 – 39.84 mm (1.5327″ – 1.5685″) |
Hoogte klepgeleider |
6.0 mm (0.24″) |
Inwendige diameter klepgeleider |
6.000 – 6.025 mm (0.2362″ – 0.2372″) |
Klepkop diameter inlaat |
31.4 – 31.6 mm (1.236″ – 1.244″) |
Klepkop diameter uitlaat |
27.3 – 27.5 mm (1.075″ – 1.083″) |
Dikte klepzetel |
1.5 mm ( 0.06″) |
Hoek klepzetel, inlaat en uitlaat |
45° |
Hoek klep, inlaat en uitlaat |
45° |
|
|
|
Vrije lengte |
47.6 mm (1.874″) |
Gemonteerde lengte |
37.0 mm (1.457″) |
Kracht in gemonteerde staat |
210 N +/- 13 N |
Kracht met geopende klep |
440 N +/- 22 N |
|
|
|
Axiale speling buitenste rotor |
0.04 – 0.09 mm (0.0016″ – 0.0035″) |
Axiale speling binnenste rotor |
0.04 – 0.09 mm (0.0016″ – 0.0035″) |
Radiale speling buitenste rotor |
0.13 – 0.23 mm (0.0051″ – 0.0091″) |
Speling rotor naar aandrijving |
0.15 – 0.25 mm (0.0059″ – 0.0098″) |
Oliedruk stationair |
1.0 bar (14.5 lbf/in) |
Oliedruk 2500 toeren/minuut |
3.0 bar (43.5 lbf/in) |
Opening overdrukventiel |
4.1 bar (59.5 lbf/in) |
Activering oliedrukschakelaar |
0.3 – 0.5 bar (4.4 – 7.3 lbf/in) |
|
|
|
Cilinderkopbouten 1e fase |
25Nm |
Cilinderkopbouten 2e fase |
opnieuw 25Nm |
Cilinderkopbouten 3e fase |
opnieuw 25Nm |
Cilinderkopbouten 4e fase |
180° |
|
|
Aftapplug motorolie |
25 Nm |
Automaatbak aftapplug |
45 Nm |
Automaatbak vulplug |
14 Nm |
Handbak aftapplug |
35 Nm |
Handbak vulplug |
35 Nm |
Wielmoeren lichtmetalen wielen |
115 Nm |
Wielmoeren stalen wielen |
115 Nm |
|
|
|
|
|
|