MENU



Technische specificaties
2.25 ltr 4 cilinder benzinemotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok en cilinderkop van gietijzer
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
 
Boring  90.47 mm
Slag 88.90 mm
Cilinderinhoud 2286 cc
Compressieverhouding 7.00:1 of 8.00:1
Aantal hoofdlagers 3 of  5
Materiaal hoofdlagers Tin-aluminium op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 63.487-63.500 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 62.480 mm
Diameter drijfstangtap 58.720-58.733 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 57.700 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.020-0.072 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.015-0.055 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.20-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060″)
Type pistonpennen geheel zwevend
Passing pistonpennen in zuiger lichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger 0.007-0.015 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.0479-0.0612 mm
Speling compressieveren in groef 0.046-0.097 mm
Veerslot compressieveren 0.38-0.50 mm
Speling olieschraapveer in groef 0.038-0.089 mm
Veerslot olieschraapveer 0.38-0.50 mm
Lengte inlaatklep 111.25-111.60 mm
Lengte uitlaatklep 111.22-111.58 mm
Zittinghoek inlaatklep 30 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep 44.45-44.57 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep 35.02-35.05 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 7.891-7.904 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.661-8.674 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.058-0.073 mm
Lichthoogte inlaatklep 10.236 mm
Lichthoogte uitlaatklep 9.85 mm
Inlaatklep openingsmoment 3x hfd lager 6° VBDP
Inlaatklep openingsmoment 5x hfd lager 16° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 3x hfd lager 52° NODP
Inlaatklep sluitmoment 5x hfd lager 42° NODP
Inlaatkleppiek 3x hfd lager 113° NBDP
Inlaatkleppiek 5x hfd lager 103° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 3x hfd lager 34° VODP
Uitlaatklep openingsmoment 5x hfd lager 51° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 3x hfd lager 24° NBDP
Uitlaatklep sluitmoment 5x hfd lager 13° NBDP
Uitlaatkleppiek 3x hfd lager 95° VBDP
Uitlaatkleppiek 5x hfd lager 109° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp 2.45-4.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekens op krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip 7.0:1 3 graden VBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 8.0:1 3 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 8.0:1 0 graden = BDP (super benzine)
Stationair toerental 500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental tot maximaal 3.5%
Benzinesoort 7.0:1 en 8.0:1 3x gelagerde motoren: loodhoudend
Benzinesoort 7.0:1 en 8.0:1 5x gelagerde motoren: loodvrij
Klepspeling inlaat en uitlaat 0.25 mm warm of koud
Contactpuntafstand 0.36-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 4500 tpm bij afnemend toerental: 38°-42°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 3500 tpm bij afnemend toerental: 30°-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 2500 tpm bij afnemend toerental: 22°-26°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 1200 tpm bij afnemend toerental: 12°-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 900 tpm bij afnemend toerental: 4°-12
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
Bougietype 7.0:1 N8, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Bougietype 8.0:1 N12 electrodeafstand 0.75-0.80 mm
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen 11.5
Drijfstangkappen 3.5
Vliegwiel op krukas 8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel 2.48-3.04
Cilinderkop 5/16 UNF 0f M8 2.4
Cilinderkop ½ UNF 8.9 in drie sessies
Carterbouten 1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF of M8 2.4
Tuimelaaras-bouten ½ UNF 8.9
Startklauw op krukas 20.5
 
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
0.6
M6
0.9
M8
2.5
M10
4.5
M12
9.0
M14 10.5
M16 18.0
   
¼ UNC/UNF 0.9
5/16 UNC/UNF 2.4
3/8 UNC/UNF 3.9
7/16 UNC/UNF 7.8
1/2 UNC/UNF 9.0
5/8 UNC/UNF 13.6
 
Opmerking
Alle bovenstaande gegevens onder voorbehoud van type-fouten. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend


Vis Land Rover