MENU



 

Technische specificaties
2.0 ltr 4 cilinder benzinemotor Series I en II
 
Opmerking: er zijn twee types 2.0 ltr motoren
type 1 van bouwjaar 1952 tot bouwjaar 1954, dit is een opgeboorde 1.6 ltr, met dunne wanden tussen de cilinders.
type 2 van bouwjaar 1955 tot bouwjaar 1960 met dikke wanden tussen de cilinders.
Bij het bestellen van een koppakking is dit uiteraard zeer belangrijk. Gezien de leeftijd van deze auto’s is het zeer wel mogelijk dat ooit in de auto een vroegere of latere motor is gebouwd, dus altijd bij bestelling van de koppakking vooraf controleren.
     
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn, voorin in lengterichting geplaatst
inlaatkleppen in cilinderkop
uitlaatkleppen in motorblok
onderliggende nokkenas
52 pk bij 4000 t/m
ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
compressiedruk 8.8 kg/cm2
 
Boring  77.80 mm
Slag 105.00 mm
Cilinderinhoud 1997 cc
Compressieverhouding 6.9:1
Aantal hoofdlagers 3
Materiaal hoofdlagers Tin-aluminium op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 4 (vroeg type) of 3 (later type)
     
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 50.80 mm
1e ondermaat hoofdlagertap 50.55 mm
2e ondermaat hoofdlagertap 50.29 mm
3e ondermaat hoofdlagertap 50.04 mm
4e ondermaat hoofdlagertap 49.79 mm
Diameter drijfstangtap 47.52 mm
1e ondermaat drijfstangtap 47.37 mm
2e ondermaat drijfstangtap 47.12 mm
3e ondermaat drijfstangtap 46.87 mm
4e ondermaat drijfstangtap 46.62 mm
Axiale speling hoofdlagers 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.23-0.33 mm
Speling zuiger in boring (4-veer type) bovenaan zuiger 0.055-0.068 mm haaks op pistonpen
Speling zuiger in boring (4-veer type) onderaan zuiger 0.030-0.043 mm haaks op pistonpen
Speling zuiger in boring (3-veer type) bovenaan zuiger 0.030-0.043 mm haaks op pistonpen
Speling zuiger in boring (3-veer type) onderaan zuiger 0.076-0.089 mm haaks op pistonpen
1e overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”)
2e overmaat zuigers 0.508 mm (0.020”)
3e overmaat zuigers 0.762 mm (0.030”)
4e overmaat zuigers 1.016 mm (0.040”)
Type pistonpennen geheel zwevend
Passing pistonpen in zuiger lichte perspassing
Boring pistonpen in zuiger 22.21 mm – 0.005 mm
Speling compressieveren in groef (4-veer type) 0.012-0.050 mm
Speling compressieveren in groef (3-veer type) 0.045-0.096 mm
Veerslot compressieveren in boring (4-veer type) 0.38-0.50 mm
Veerslot compressieveren in boring (3-veer type) 0.38-0.50 mm
Speling (beide) schraapveren in groef (4-veer type) 0.012-0.050 mm
Speling (enkele) schraapveer in groef (3-veer type) 0.045-0.096 mm
Veerslot (beide) schraapveren in groef (4-veer type) 0.30-0.40 mm
Veerslot (enkele) schraapveer in groef (3-veer type) 0.37-0.50 mm
Zittinghoek inlaatklep 30° -0.25°
Zittinghoek uitlaatklep 45° -0.25°
Zittinghoek inlaatklepzitting 30° +0.25°
Zittinghoek uitlaatklepzitting 45° +0.25°
Klepsteeldiameter inlaatklep 8.71 +/-0.025 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.71 +/-0.025 mm
Lengte inlaatklepgeleider 49.90 mm +/- 0.4 mm
Lengte uitlaatklepgeleider 57.15 mm +/- 0.4 mm
Geruimde boring inlaat- en uitlaatgeleider 8.757 mm +/- 0.012 mm
Inlaatklep openingsmoment 9° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 45° NODP
Inlaatkleppiek 83° VODP
Uitlaatklep openingsmoment 42° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 16° NBDP
Uitlaatkleppiek 114° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp 2.45-4.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
   
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekens op vliegwiel
Ontstekingstijdstip 1e cilinder F.A.10° merkteken op vliegwiel
Stationair toerental 500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental tot maximaal 3.5%
Benzinesoort loodhoudend
Klepspeling inlaat (op bedrijfstemperatuur) 0.25 mm
Klepspeling uitlaat (koude toestand) 0.30 mm
Contactpuntafstand 0.36-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 4500 tpm bij afnemend toerental: 38°-42°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 3500 tpm bij afnemend toerental: 30°-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 2500 tpm bij afnemend toerental: 22°-26°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 1200 tpm bij afnemend toerental: 12°-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 900 tpm bij afnemend toerental: 4°-12
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
   
Aanhaalmomenten
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen 11
Drijfstangkappen 5.5
Vliegwiel op krukas 9.7 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel 2.8
Cilinderkop 7/16 BSF 7.5 in drie sessies
Cilinderkop 3/8 BSF 4.5
Carterbouten 1.65
Startklauw op krukas 20.5
   
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
1/4 UNC/UNF/BSF 0.9

5/16 UNC/UNF/BSF

2.4
3/8 UNC/UNF/BSF 3.9
7/16 UNC/UNF/BSF 7.8
1/2 UNC/UNF/BSF 9.0
5/8 UNC/UNF/BSF 13.6
Opmerking
Alle bovenstaande gegevens onder voorbehoud van type-fouten. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend


Vis Land Rover