|
Regelmatig krijgen wij van milieubewuste klanten de vraag of wij een roetfilter kunnen inbouwen in hun diesel Land- of Rangerover, om daarmee te voldoen aan de euro-4 normen. Het antwoord op die vraag is altijd "nee", en uit onderstaande kranten artikelen mag blijken waarom niet. De overheid is iets te hard van stapel gelopen en de deskundigen zijn het er over eens: het achteraf inbouwen van een roetfilter loopt uit op een fiasco en heeft slechts voor zeer korte tijd zin (slechts enkele duizenden kilometers) en daarna zal het zeker grote problemen geven voor het functioneren van de motor. Bij dieselauto’s die niet van fabriekswege zijn uitgerust met een roetfilter, is het vrijwel uitgesloten om met succes een dergelijk filter achteraf in te bouwen. Het filter zal binnen de kortste keren verstopt raken met de roetdeeltjes, die niet verbranden omdat de temperatuur in het filter te laag is. Van fabriekswege gemonteerde roetfilters hebben druksensoren die aan het motormanagement doorgeven dat het filter verstopt dreigt te raken. Het motormanagement zal vervolgens zorgen voor een rijker mengsel, waardoor de temperatuur in het filter zal stijgen en de roetdeeltjes "verbranden". Dit "verbranden" van de roetdeeltjes is overigens niet echt verbranden. Het overgrote deel van de roetdeeltjes wordt niet verbrand maar door de hoge temperatuur losgebrand en vervolgens uitgestoten. Dit zal in de regel niet in de stad plaatsvinden, omdat de motor daar rustig draait en weinig uitlaatgassen produceert. Pas op de snelweg, bij hogere snelheden, krijgt de motor last van verstopping van het filter door de ophoping van de in de stad en elders opgebouwde roetdeeltjes. Bij hogere snelheden zullen de druksensoren het motormanagement een seintje geven. Dat is precies hetgeen tegenwoordig steeds vaker is te zien op de snelweg. Een passerende diesel houdt even in, stoot gedurende enkele seconden een vieze zwarte walm uit, het filter is weer schoon en kan er weer een paar duizend kilometers tegen. Het roetprobleem heeft zich dus verplaatst. De geleidelijke uitstoot in de stad is met de komst van het filter nagenoeg verdwenen. Daarvoor in de plaats wordt het filter bij hogere snelheden op de snelweg om de paar duizend kilometer even "geleegd". Om dit "legen" mogelijk te maken zou bij een auto die daar niet op is voorzien, achteraf de daarvoor benodigde electronica moeten worden ingebouwd. Daarvoor hebben wij nog geen betrouwbare oplossing. Wij sluiten dan ook uit dat het technisch mogelijk is om achteraf in de auto die daar van fabriekswege niet mee is uitgerust, een roetfilter te bouwen. Voor Landrovers die geen electronisch geregelde inspuiting hebben, zoals alle oudere diesels t/m de 300Tdi, alles t/m Euro 2 dus, is elke vorm van electronisch afregelen uitgesloten. Er is immers geen electronica. Maar ook voor de Euro 3 Landrovers, de Td5 is het niet mogelijk om de electronische inspuiting op dit punt te beïnvloeden. De roetfilters die thans in de aftermarket worden aangeboden voor montage in een auto die daar niet op is voorzien, hebben in vergelijk met de van fabriekswege ingebouwde filters een duidelijk minder filtrerende werking en hebben dus nauwelijks zin. Bovendien zullen deze filters onherroepelijk verstopt raken met alle gevolgen van dien. Niet aan beginnen dus, ondanks alle goedbedoelde praatjes van de niet deskundige politici. Lees onderstaande artikeltjes om een beter inzicht te krijgen in deze materie. |