Ombouwset
Heavy Duty schroefveren standaard hoogte
Verhogings schroefveren
Heavy Duty Super Gaz Schokdempers
Schokdemper beugels op achteras
Verhogings schroefveren van Terrafirma
Schokdempers van Terrafirma
Complete sets met veren en schokdempers rondom
Aanpassingen wielophanging van Terrafirma
Air-Lift Hulpveren
Naast alle standaard schroefveren en schokdempers voor de Range-Rover Classic die wij al jaren op voorraad houden, hebben we ons programma uitgebreid met speciale veren en dempers en alle bijkomende onderdelen.
De luchtvering zoals deze is te vinden op de latere Classics kunnen na verloop van tijd veel problemen en kostbare reparaties met zich meebrengen. Natuurlijk kunt u de luchtbalgen vervangen, evenals de compressor, het kleppenblok en de besturingscomputer, maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Veel eigenaren kiezen er daarom voor om de luchtvering te vervangen door de meer betrouwbare en zeker goedkopere schroefveren van eerdere classics. De hier afgebeelde set bevat alles wat U nodig hebt om de luchtveren te vervangen door schroefveren. Set SC012 bevat standaard schroefveren, met standaard hoogte.
De luchtvering zoals deze is te vinden op de latere Classics kunnen na verloop van tijd veel problemen en kostbare reparaties met zich meebrengen. Natuurlijk kunt u de luchtbalgen vervangen, evenals de compressor, het kleppenblok en de besturingscomputer, maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Veel eigenaren kiezen er daarom voor om de luchtvering te vervangen door de meer betrouwbare en zeker goedkopere schroefveren van eerdere classics. De hier afgebeelde set bevat alles wat U nodig hebt om de luchtveren te vervangen door schroefveren. Set SC025 bevat Heavy Duty schroefveren, met ca. 2 cm verhoging t.o.v. de standaard veren. De iets stuggere veren verliezen nauwelijks comfort t.o.v. de standaard veren en zijn ideaal voor de zwaardere LSE.
Indien Uw Rangerover zwaar wordt beladen of veel daklast heeft op het roofrack en daardoor gaat schommelen als een boot, maar U wilt de Classic niet verhogen, dan zou u kunnen kiezen voor deze heavy duty schroefveren met dezelfde hoogte als de standaard veren.
De veren zijn iets stugger dan de standaard veren. De veren worden geleverd in sets van 2 stuks.
Het extreem verhogen van de schroefveren heeft nadelige gevolgen voor het weggedrag van Uw Defender. Wij leveren dan ook geen extreme verhogingssets. Toch bestaat er in het terrein regelmatig behoefte aan iets meer bodemvrijheid. Deze langere schroefveren bieden een compromis tussen de standaard veren en extreme verhogingssets. De wegligging wordt minimaal beïnvloed, terwijl de bodemvrijheid toch fors toeneemt. De verhoging brengt met zich mee dat de schokdempers moeten worden aangepast, waarbij het mogelijk is om langere schokdempers te monteren of om het bovenste bevestigingspunt te verlagen en de standaard lengte schokdempers te handhaven.
Slechts indien U asbewegingen wenst, waarbij de schroefveer de bovenste zetel compleet verlaat, dan hebt naast schokdempers met een langere uitslag, tevens de zogenaamde dislocation cones nodig, die er voor zorgen dat de veer weer netjes in de zetel terugkomt. Deze oplossing kunt U onderstaand aantreffen van het merk Terrafirma.
– De voorveren resulteren in een verhoging van ca. 40 mm
– De achterveren hebben een verhoging van ca. 50 mm
SUPER
GAZ
Voor de Classic hebben wij naast alle standaard schokdempers nu ook de Super Gaz heavy duty schokdempers op voorraad genomen.
Deze schokdempers hebben 35 mm boring, zijn voorzien van de bekende Fuchs shockabsorber vulling, bestand tegen zeer hoge temperaturen, de beste afdichtingen die verkrijgbaar zijn, polyurethaan bussen en een afwerking in een sterke poedercoating.
De Super Gaz dempers zijn leverbaar voor de standaard veren en de heavy duty veren met standaard lengte, maar ook voor de hierboven genoemde verhogingsveren. Tevens is er in deze serie ook een stuurdemper leverbaar.
Met deze beugels zitten de schokdempers bevestigd aan de Rover-type achteras. Bij oudere Classics zijn ze vaak door roest ernstig verzwakt. U kunt dan de oude beugels eenvoudig van de as afslijpen en deze nieuwe erop lassen. Verder hebben sommige Classics één achterdemper schuin naar voor gericht en de andere achterdemper schuin naar achteren gericht. Om diverse redenen wil men dit vaak veranderen. Daarvoor kunt u deze beugels ook gebruiken, zodat u de opstelling kunt wijzigen naar de latere uitvoering bij de Classic.
Terrafirma heeft een heel programma ontwikkeld om de suspensie van Uw Range-Rover Classic af te stemmen op uw persoonlijke wensen. In dit programma zijn speciale veren opgenomen, schokdempers, verhogingssets, aslocatiestangen, dislocatie cones, enz. De Terrafirma onderdelen zijn van hoge kwaliteit, uitvoerig getest zowel on-road als off-road, bij tropische temperaturen, maar ook onder arctische omstandigheden. Onderstaand een overzicht van de thans leverbare producten.
Het selecteren van de juiste veren voor uw Rangerover zal altijd neerkomen op het sluiten van compromissen. Indien U kiest voor een veerconfiguratie die geschikt is voor het vervoeren van zware lasten, dan zal de Rangerover indien niet beladen te stug zijn afgeveerd en te hoog op zijn wielen staan. Kiest U voor te lichte veren, dan dan zal de auto bij zware belasting te veel inveren en zelfs op de stootblokken terecht kunnen komen.
Terrafirma schroefveren zijn ontworpen om de Rangerover 2″ (50 mm) lift te geven met minimale wijzigingen aan het onderstel. De veren zijn leverbaar in drie verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de te verwachten belading en gebruiksomstandigheden.
De schroefveren zijn afzonderlijk leverbaar voor de vooras en de achteras als set van 2 stuks, de schokdempers zijn per stuk leverbaar, maar er zijn ook complete sets leverbaar bestaande uit veren en schokdempers rondom.
Overigens zijn er ook uitbreidings mogelijkheden om bijvoorbeeld extreme asbewegingen mogelijk te maken, zie verderop in dit hoofdstuk de verschillende “hardware” toepassingen. Bedenk daarbij wel dat de extreme oplossingen minder geschikt zijn voor weggebruik.
De voorveren zijn geschikt voor de Rangerover en zijn er in drie uitvoeringen. De lichtste uitvoering is de meest comfortabele, maar zal snel doorzakken bij een zware last. De medium uitvoering is de meest populaire en is geschikt voor Rangerover die zijn uitgerust met de zwaardere accessoires en belading. De heavy duty uitvoering is bij uitstek geschikt voor zwaar beladen Rangerover.
Ook voor de achterveren is er keuze uit drie mogelijkheden.
Het doel van schokdempers is om de banden zoveel mogelijk in contact te laten zijn met de ondergrond. De schokdemper moet plotselinge asbewegingen tegengaan. Het is een misverstand dat schokdempers bedoeld zijn om de bovenbouw af te veren, daarvoor zijn de veren bedoeld. “Long Travel” schokdempers, schokdempers met een langere slag dan de standaard schokdempers, staan een veel grotere as-uitslag toe, waardoor het contact met de ondergrond langer blijft behouden.
De Terrafirma schokdempers hebben een groot volume inwendig reservoir voor de olie en een lage druk stikstofvulling (Nitro-charging) die cavitatie, belvorming in de olie voorkomt en zorgt voor optimale viscositeit van de olie. Daarnaast is er een serie met een uitwendig vloeistofreservoir, waardoor er nog meer olie kan worden toegepast en oververhitting daarvan tot een minimum wordt beperkt. Bovendien zijn de dempers voorzien van inwendige stootrubbers om beschadiging in de uiterste standen te voorkomen.
Voordempers zijn leverbaar in twee uitvoeringen, de Terrafirma Adventure met groot bereik, zodat deze demper gebruikt kan worden voor standaard veerhoogte, maar ook voor 2″ (50 mm) verhoogde vering, ingeveerde lengte 370 mm – uitgeveerde lengte 600 mm en de 2″ (50 mm) langere Terrafirma Pro Sport, ingeveerde lengte 395 mm – uitgeveerde lengte 650 mm.
Voorzien van inwendige stootrubbers om beschadiging in de uiterste standen te voorkomen.
Achterdempers zijn leverbaar in twee uitvoeringen, de Terrafirma Adventure met groot bereik, zodat deze demper gebruikt kan worden voor standaard veerhoogte, maar ook voor 2″ (50 mm) verhoogde vering, ingeveerde lengte 360 mm – uitgeveerde lengte 595 mm en de 2″ (50 mm) langere Terrafirma Pro Sport, ingeveerde lengte 390 mm – uitgeveerde lengte 630 mm.
Voorzien van inwendige stootrubbers om beschadiging in de uiterste standen te voorkomen.
In het terrein is het zaak om de banden zo lang mogelijk contact te laten houden met de ondergrond. De asbeweging wordt veelal beperkt door de maximale uitslag van de schokdempers. De veren kunnen loskomen van de bovenste bevestiging, maar de as blijft hangen op de schokdempers. Om dit te voorkomen zijn deze extreme long travel schokdempers ontwikkeld. De dempers hebben een 125 mm langere werking dan de standaard schokdempers. De massieve as is 20 mm dik en de zuiger heeft een doorsnede van 40 mm.
De dempers hebben zowel boven als onder een penverbinding, omdat de oogverbinding de asbewegingen niet zal aankunnen. Een speciaal ontwikkeld kleppensysteem zorgt ervoor dat de dempers zowel voor als achter kunnen worden toegepast. Bij montage op de achteras dient de standaard bovenste ophanging (voor een oog) vervangen te worden door montagesteunen TF519 (voor een pen) zoals hieronder omschreven.
Big Bore Expedition dempers zijn speciaal ontwikkeld voor zwaar beladen voertuigen, in het bijzonder expeditie Rangerover en werkvoertuigen. De dempers hebben een diameter van 75 mm, een 57 mm zuiger en een 20 mm massieve as. Deze dempers zijn ongeëvenaard voor wat betreft de sterkte, prestaties en value for money. De dempers zijn 50 mm langer dan de standaard dempers, dus uitermate geschikt voor toepassing in combinatie met 50 mm verhoogde vering.
Door de veel grotere vloeistof inhoud uitermate geschikt voor omstandigheden waarbij de schokdempers overmatig worden belast, zoals tijdens snelheidswedstrijden in het terrein, zwaar beladen voertuigen op het wasbord, etc. Ingeveerde lengte 370 mm – uitgeveerde lengte 600 mm. Indien toegepast in combinatie met 2″ (50 mm) langere Terrafirma schroefveren dient U gebruik te maken van de schokdemper verlagers TF503. De dempers hebben een massieve stang van 20 mm en een zuigerdiameter van 40 mm om al het geweld te kunnen weerstaan. Voorzien van inwendige stootrubbers om beschadiging in de uiterste standen te voorkomen.
Evenals bij de schokdempers TF116 en de TF120 is de dempervloeistof aangevuld met stikstof om cavitatie tegen te gaan. De druk van de “Nitro-vulling” is door de fabriek afgeregeld op de gemiddelde druk die nodig is voor gemiddeld gebruik. Deze druk is echter regelbaar tussen 60 Psi en 200 Psi met behulp van de regelset TFGASKIT (zie hieronder), zodat U de dempers kunt instellen naar Uw specifieke behoefte.
Door de veel grotere vloeistof inhoud uitermate geschikt voor omstandigheden waarbij de schokdempers overmatig worden belast, zoals tijdens snelheidswedstrijden in het terrein, zwaar beladen voertuigen op het wasbord, etc. Ingeveerde lengte 375 mm – uitgeveerde lengte 595 mm. Indien toegepast in combinatie met 2″ (50 mm) langere Terrafirma schroefveren dient U gebruik te maken van de schokdemper verlagers TF512 of TF518. De dempers hebben een massieve stang van 20 mm en een zuigerdiameter van 40 mm om al het geweld te kunnen weerstaan. Voorzien van inwendige stootrubbers om beschadiging in de uiterste standen te voorkomen.
Evenals bij de schokdempers TF117 en de TF121 is de dempervloeistof aangevuld met stikstof om cavitatie tegen te gaan. De druk van de “Nitro-vulling” is door de fabriek afgeregeld op de gemiddelde druk die nodig is voor gemiddeld gebruik. Deze druk is echter regelbaar tussen 60 Psi en 200 Psi met behulp van de regelset TFGASKIT (zie hieronder), zodat U de dempers kunt instellen naar Uw specifieke behoefte.
Set om de stikstofdruk in de bovenstaande dempers TF401 en TF402 af te regelen op de voor Uw toepassing specifiek benodigde druk.
De set bestaat uit een drukregelaar, slangen, drukmeters en een speciale koppeling voor aansluiting op het uitwendige reservoir van de dempers.
Stuurdemper van uitzonderlijke kwaliteit. Grote inhoud, waarmee de olietemperatuur laag blijft en de levensduur aanzienlijk wordt verlengd en een lage druk stikstofvulling (Nitro-charging) die cavitatie, belvorming in de olie voorkomt en zorgt voor optimale viscositeit van de olie.
50/50 klepregeling voor gelijkmatige demping van uiterste stand naar uiterste stand. Zeer sterke 16 mm massive stang en 36 mm diameter zuiger.
Het selecteren van de juiste veren voor uw Rangerover zal altijd neerkomen op het sluiten van compromissen. Indien U kiest voor een veerconfiguratie die geschikt is voor het vervoeren van zware lasten, dan zal de Rangerover indien niet beladen te stug zijn afgeveerd en te hoog op zijn wielen staan. Kiest U voor te lichte veren, dan dan zal de auto bij zware belasting te veel inveren en zelfs op de stootblokken terecht kunnen komen.
Terrafirma schroefveren zijn ontworpen om de Rangerover 2″ (50 mm) lift te geven met minimale wijzigingen aan het onderstel. De veren zijn leverbaar in drie verschillende uitvoeringen, afhankelijk van de te verwachten belasting en gebruiksomstandigheden.
Bij de onderstaande sets, bestaande uit schroefveren rondom en schokdempers rondom, is de keuze uit drie mogelijkheden, voor lichte belading, gemiddelde belading en zware belading.
Overigens zijn er ook uitbreidings mogelijkheden om bijvoorbeeld extreme asbewegingen mogelijk te maken, zie verderop in dit hoofdstuk de verschillende “hardware” toepassingen. Bedenk daarbij wel dat de extreme oplossingen minder geschikt zijn voor weggebruik.
Deze set bestaande uit 4 schroefveren en 4 schokdempers is bestemd voor Rangerovers met geen of weinig toegevoegde accessoires of lading. De set geeft een verhoging van ca. 2″ (50 mm) afhankelijk van de belading.
Deze set bestaande uit 4 schroefveren en 4 schokdempers is bestemd voor Rangerovers met ca. 300 kg toegevoegde accessoires of lading. De set geeft een verhoging van ca. 2″ (50 mm) afhankelijk van de belading.
Deze set bestaande uit 4 schroefveren en 4 schokdempers is bestemd voor Rangerovers met ca. 400 kg toegevoegde accessoires of lading. De set geeft een verhoging van ca. 2″ (50 mm) afhankelijk van de belading.
Eenvoudige en goedkope manier om de Classic met handhaving van de bestaande veren 2″ (5 cm) op te hogen. Worden eenvoudig onder de schroefveer op de as gemonteerd. Leverbaar voor de vooras en voor de achteras. Worden geleverd in een set van 2 stuks. Hebben het voordeel dat U de standaard schroefveren kunt handhaven.
Ontworpen ter vervanging van de bestaande schokdemper behuizing. Vervaardigd van buisvormig materiaal, aanzienlijk sterker dan het origineel, beter bestand tegen roest en bovendien een fraai gezicht. Leverbaar in standaard hoogte, maar ook in 2″ (5 cm) lagere uitvoering voor toepassing van standaard lengte schokdempers bij een suspensie verhoging van 2″. Ook leverbaar in 2″ hogere uitvoering indien de langere Terrafirma schokdempers zijn toegepast. Worden geleverd in een set van 2 stuks.
Bij zwaar beladen expeditie voertuigen of bij het met hogere snelheid off-road rijden kan het monteren van een 2e schokdemper de belasting van de schokdemper en de oververhitting daarvan aanzienlijk verminderen.
Deze duo-schokdemper montagesteunen voor de vooras maken het mogelijk om een tweede schokdemper te monteren zonder veranderingen aan het chassis of aan de as. Worden geleverd in een set voor beide voorwielen.
Om dezelfde reden als bij de vooras kan het ook uiterst nuttig zijn om ook bij de achteras twee schokdempers per wiel te monteren. Ook deze duo-steunen worden gemonteerd zonder aanpassingen van chassis of achteras. Worden geleverd in een set voor beide voorwielen.
Let op!! In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn om onze 30 mm spoorverbreders te monteren om te voorkomen dat de band gaat aanlopen tegen de onderste schokdempersteun. Dit is afhankelijk van het type velg en band. U zou dit bij Uw auto moeten uitproberen.
Heavy Duty montagering voor de voorste schokdempermontagesteun. Bijzonder geschikt voor off-road gebruik en voor zwaar beladen Landrovers. Passen ook in combinatie met de standaard schokdemper toeter.
Zijn dus geschikt voor gebruik met de originele schokdemper montagesteunen maar in het bijzonder voor montagesteunen TF503, TF504, TF514 en TF522.
Deze montagesteunen maken het mogelijk om standaard lengte schokdempers toe te passen bij een achteras die 2″ (5 cm) verhoogd is. Verhoging van de ophanging met 2″ maakt veel grotere asbewegingen mogelijk waardoor de terreinvaardigheid aanzienlijk toeneemt. De 2″ verhoging is mogelijk met langere veren of de veerverhogers TF516 en TF517.
Om beschadiging van de schokdempers bij volledig inveren te voorkomen raden wij aan om de standaard bumpstops te vervangen door de verhoogde bumpstops GAL146R of GAL147R.
Deze montageplaten worden toegepast in combinatie met de standaard schokdemper montagesteunen en zijn dus een goed alternatief voor de duurdere verlaagde steunen TF512. Ook deze montageplaten maken het mogelijk om standaard lengte schokdempers toe te passen bij een achteras die 2″ (5 cm) verhoogd is.
Om beschadiging van de schokdempers bij volledig inveren te voorkomen raden wij aan om de standaard bumpstops te vervangen door de verhoogde bumpstops GAL146R of GAL147R.
Deze montagesteunen zijn speciaal ontworpen voor de bovenste montage van de achterste “long travel” schokdempers TF122LT, die boven een penbevestiging hebben in plaats van de gebruikelijke oogbevestiging.
Deze steunen worden gemonteerd op de dezelfde montagegaten van de standaard steun in het chassis.
Deze hulpstukken zijn bedoeld om bij volledige as-articulatie de schroefveren weer op de correcte wijze in de bovenste veerschotel terug te krijgen. In het bijzonder bij verhoogde vering, verlengte schokdempers of verlaagde schokdemper-bevestiging is het goed mogelijk dat de schroefveren na volledig uitveren, niet meer op de juiste plaats terugkomen. Met deze hulpstukken hoeft U zich daar geen zorgen meer over te maken. De hulpstukken kunt U bevestigen door gebruik te maken van bevestigingsringen TF502.
Het is belangrijk dat de veer goed op de as bevestigd is en voor goed functioneren van deze hulpstukken is het ook benodigd om tevens veer-bevestigingsplaten TF505 (zie onder) te monteren. De hulpstukken worden geleverd in een set van twee stuks.
Evenals bij de voorveren, is het bij de achterveren goed mogelijk dat bij het volledig uitveren van de schroefveren deze bij het weer inveren niet op hun oorspronkelijke plaats terugkomen. Met deze hulpstukken worden de achterveren weer geleid naar de juiste plaats op het chassis.
Het is belangrijk dat de veer goed op de as bevestigd is en voor goed functioneren van deze hulpstukken is het ook benodigd om tevens veer-bevestigingsplaten TF506 of TF507 (zie onder) te monteren. De hulpstukken worden geleverd in een set van twee stuks.
Indien de extreme long-travel schokdempers zijn gemonteerd dan bestaat door de extreme uitval van de as het gevaar dat de conventionele dislocatiesteun TF510 (zie hierboven) de veer net mist. Om dit te voorkomen is hulpstuk TF520 voorzien van een haak, die aangrijpt in de bovenste winding van de schroefveer, zodat deze bij het inveren weer keurig naar de juiste plaats wordt teruggeleid.
Het is belangrijk dat de veer goed op de as bevestigd is en voor goed functioneren van deze hulpstukken is het ook benodigd om tevens veer-bevestigingsplaten TF506 (zie onder) te monteren. De hulpstukken worden geleverd in een set van twee stuks.
De schroefveren kunnen bij volledig uitveren, bijvoorbeeld bij verhoogde vering, langere schokdempers en verlaagde schokdemper montage, losraken van de as met desastreuze gevolgen. Om een solide bevestiging van de veer aan de as te garanderen is deze heavy duty set ontwikkeld, zodat de veer op as blijft en door de dislocatie hulpstukken (zie hierboven) weer keurig naar zijn plaats op het chassis wordt geleid. Let bij bestellen op de verschillende mogelijkheden.
Indien U grotere diameter banden hebt gemonteerd onder Uw Classic, dan bestaat de kans dat bij volledig inveren de banden de carrosserie raken. Om dit te voorkomen zijn deze verhogings hulpstukken ontwikkeld, die de standaard stootblokken met ca. 1″ (2.5 cm) verhogen.
De hulpstukken zijn voorzien van gaten voor zowel de voorste stootblokken als voor de achterste stootblokken en zijn dus te gebruiken voor de vooras en voor de achteras. Worden geleverd in sets van 2 stuks, voor 2 assen hebt u dus 2 sets nodig. Bij verhogingsveren en verlaagde of langere schokdempers is het aan te raden om de 2″ hogere stoorblokken GAL146R of GAL147R (zie hieronder) te gebruiken.
Indien langere veren of schokdempers zijn gemonteerd, of schokdempers op verlaagde schokdempersteunen zijn gemonteerd, dan bestaat er een reële kans dat de schokdempers volledig zijn ingeveerd voordat de as de stootrubbers raakt. De schokdemper zal dan zeker beschadigen. In dit geval is het noodzakelijk verhoogde stootblokken toe te passen. Deze stootblokken zijn vervaardigd van polyurethaan, gevulkaniseerd op RVS montageplaten en zijn in kwaliteit verre superieur aan de standaard stootblokken.
Let op: voor en achter zijn verschillend, 2-bouts bevestiging of 4-bouts bevestiging.
Indien U de vering van de Classic hebt verhoogd, dan is daarmee het caster van de vooras ontregeld. Dit zal een zoekend stuurgedrag van de auto tot gevolg hebben, de zelfcentrerende werking van de stuurinrichting wordt verstoord en de cardanas onder een te grote hoek zal trillingen veroorzaken en de kruistukken zullen sneller slijten of defect raken.
Om de gevolgen op het caster van een 2″ (5 cm) verhoging weg te nemen zijn deze radius armen (de zogenaamde hocky-sticks) ontwikkeld met een 3° verdraaiing, zodat de verhoging caster-neutraal kan worden uitgevoerd en de geometrie weer zo is als bij een standaard Rangerover.
De hocky-sticks worden geleverd in een set van twee stuks, de bussen zijn niet inbegrepen, zodat u nog kunt kiezen voor de standaard bussen of voor polyurethaan bussen. De benodigde bussen zijn van het latere 44mm brede type NTC6781.
Indien U de vering van de Rangerover Classic hebt verhoogd, dan is daarmee het caster van de vooras ontregeld. Dit zal een zoekend stuurgedrag van de auto tot gevolg hebben, de zelfcentrerende werking van de stuurinrichting wordt verstoord en de cardanas onder een te grote hoek zal trillingen veroorzaken en de kruistukken zullen sneller slijten of defect raken.
Om de gevolgen op het caster van een 2″ (5 cm) verhoging weg te nemen kunt u bovenstaande radius armen monteren, maar u kunt ook kiezen voor de goedkopere oplossing van deze aangepaste exentrische hocky-stick bussen. De geometrie wordt op deze manier weer zoals bij een standaard Defender.
Deze bussen zijn er in twee types, afhankelijk van het type hocky-stick van uw Classic. Het vroege type is voor Classics t/m VIN-nummer BA (t/m modeljaar 1985), bestelnummer NTC7307CC, deze bussen komen in de plaats van de standaard bussen NTC7307. Het latere type is voor Classics vanaf VIN-nummer CA (modeljaar 1986 en verder), bestelnummer NTC6781CC, deze bussen komen in de plaats van de standaard bussen NTC6781.
Bij verhoogde veren van de achteras zullen de bussen tussen de achterste radius armen en het chassis teveel onder spanning komen te staan, het rubber zal vervormen en de asbewegingen zullen worden beperkt door de uiterste stand waarin de rubbers zijn gedwongen.
Om de stand van de achterste radius armen en de rubbers te corrigeren zijn deze gebogen stangen ontwikkeld die de spanningen die de verhoging hebben veroorzaakt weer opheffen en de locatiestangen laten werken zoals bij een standaard Rangerover.
De gebogen locatiestangen worden geleverd in een set van twee stuks, de bussen zijn niet inbegrepen, zodat u nog kunt kiezen voor de standaard bussen of voor polyurethaan bussen.
Extra stevige stuurstang en spoorstang. Deze stangen zijn aanzienlijk sterker dan de standaard stangen van de Rangerover Classic. In het terrein hebt U dus aanzienlijk minder kans op schade aan de stangen. De stangen worden geleverd in een set van 2 stuks (spoorstang en stuurstang) en er zijn 2 verschillende uitvoeringen, afhankelijk van met welk type uw Classic is uitgerust. Het oudste type is voor een Classic met 3 stuurkogels en een afzonderlijke Pitmann-arm-kogel. Bij het latere type heeft de Rangerover 4 stuurkogels, dus ook de Pitmann-arm heeft een stuurkogel. De 2 verschillende types zijn onderling niet uitwisselbaar, u dient voor bestelling dus vast te stellen welk type u hebt. Deze HD spoor- en stuurstangenset wordt geleverd inclusief de kogels (3 voor het vroege type, 4 voor het latere type).