MENU



Technische specificaties
2.5 ltr 4 cilinder benzinemotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok en cilinderkop van gietijzer
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
 
Boring  90.47 mm
Slag 97.00 mm
Cilinderinhoud 2495 cc
Compressieverhouding 8.00:1
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Tin-aluminium op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 63.487-63.500 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 63.233 mm
Diameter drijfstangtap 58.725-58.744 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 58.470 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.018-0.060 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.025-0.075 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.20-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060″)
Speling in boring op 17 mm van onderkant zuiger, haaks op de pistonpen 0.043-0.067 mm
Type pistonpennen geheel zwevend
Passing pistonpennen in zuiger lichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger 0.007-0.015 mm
Speling compressieveren in groef 0.046-0.097 mm
Veerslot compressieveren 0.40-0.65 mm
Speling olieschraapveer in groef 0.026-0.076 mm
Veerslot olieschraapveer 0.30-0.55 mm
Lengte inlaatklep 111.20-111.66 mm
Lengte uitlaatklep 111.12-111.59 mm
Zittinghoek inlaatklep 30 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep 44.32-44.58 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep 34.18-34.43 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 7.899-7.912 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.679-8.697 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.035-0.076 mm
Lichthoogte inlaatklep 10.236 mm
Lichthoogte uitlaatklep 9.85 mm
Inlaatklep openingsmoment 11° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 47° NODP
Inlaatkleppiek 108° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 46° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 18° NBDP
Uitlaatkleppiek 104° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp 2.45-4.45 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Radiale speling oliepomptandwielen 0.025-0.075 mm
Axiale speling oliepomptandwielen 0.1-0.2 mm
Veerlengte overdukventiel 67.82 mm
Veerlengte bij 2.58 kg voordruk 61.23 mm
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Compressiedruk 11.2 kgf/cm2 bij 300 tpm krukassnelheid
Afstel merktekens op krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip bij 2000 tpm 16 graden VBDP (90 octaan benzine)
Ontstekingstijdstip statisch 0 graden = BDP
Stationair toerental 500-550 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental tot maximaal 3.5%
Benzinesoort loodvrij
Klepspeling inlaat en uitlaat 0.25 mm warme motor
Contactpuntafstand 0.35-0.40 mm
Contacthoek 49°-59°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. bij 500 tpm bij afnemend toerental: 0°-1°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. bij 2250 tpm bij afnemend toerental: 18°-20°
Bougietype N9YC
Electrodeafstand 0.72-0.88 mm
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen 11.5
Drijfstangkappen 3.5
Vliegwiel op krukas 8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel 2.48-3.04
Cilinderkop 5/16 UNF 0f M8 2.4
Cilinderkop ½ UNF 8.9 in drie sessies
Carterbouten 1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF of M8 2.4
Tuimelaaras-bouten ½ UNF 8.9
Startklauw op krukas 20.5
 
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
0.6
M6
0.9
M8
2.5
M10
4.5
M12
9.0
M14 10.5
M16 18.0
   
¼ UNC/UNF 0.9
5/16 UNC/UNF 2.4
3/8 UNC/UNF 3.9
7/16 UNC/UNF 7.8
1/2 UNC/UNF 9.0
5/8 UNC/UNF 13.6
 
Opmerking
Alle bovenstaande gegevens onder voorbehoud van type-fouten. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend


Vis Land Rover