Calculator:
Het plaatsen van de verkeerde bandenmaat onder de auto zorgt ervoor dat de kilometerteller afwijkt. Hoeveel afwijking er is kunt u in onderstaande rekenmachine berekenen. Vul bovenaan de bandenmaat in die bij de auto hoort (waar nu 205/55R16 staat) en onderaan de bandenmaat waarvan je wilt weten of deze geschikt is voor montage.

Bandenmaat:

Hoogte:

Omtrek:

 
/ R

cm   cm    
/ R

cm   cm  
Verschil:

cm   cm  

%     

Snelheid op de teller: km/h km/h km/h km/h
Snelheid werkelijk: km/h km/h km/h km/h

Bandhoogte en statische afrolomtrek:
De statische bandenhoogte en afrolomtrek kunnen in de calculator worden berekend. Als u op zoek bent naar verschillende bandenmaten die onder de auto kunnen worden gemonteerd zonder de weergave van de snelheidsmeter te beïnvloeden (bijvoorbeeld overschakelen van 16 inch naar 18 inch), dan is dit de ideale keuze.

Op een band staan de aanduidingen 205/55 R16, deze aanduidingen hebben de volgende betekenissen:

  • 205 = loopvlakbreedte in mm
  • 55 = bandhoogte = 55% van 205 (0.55 x 205 = 112.75 mm)
  • 16 = velgdiameter in inches (1 inch = 25.4 mm) (16 x 25.4 = 406.4 mm)

Vul deze 3 waardes in de calculator in om de bandhoogte en de statische afrolomtrek te berekenen. Vervolgens kan ook het verschil in centimeters en in percentage worden berekend.

De velden waar “Snelheid op de teller” en “snelheid werkelijk” staan, worden berekend aan de hand van het verschil in beide gekozen bandenmaten. De twee bandenmaten die standaard in de tabel staan, (de 205/55R16 en de 225/40R18) hebben qua hoogte en omtrek een zeer klein verschil. Daardoor is het snelheidsverschil op de kilometerteller ook minimaal. Dat betekent wanneer de maat 205/55R16 door de fabrikant is voorgeschreven, de bandenmaat 225/40R18 ook gemonteerd kan worden. Het is dan alleen de vraag of dat de bredere banden niet gaan aanlopen in de wielkasten. Wanneer dit bij het insturen het geval is, dan kan dat veel slijtage aan de band opleveren en is dat bij de APK een rede voor afkeur. In dat geval bieden spoorverbreders een uitkomst.

Rekenvoorbeeld:
Wanneer er (van fabrieks-af) bijv. een bandenmaat 205/55 R16 gemonteerd zit en iemand wil andere (grotere) velgen + banden monteren, moet er rekening gehouden met een aantal zaken. De ET-waarde moet juist zijn, de banden mogen niet aanlopen tegen de schokbreker, wielkast of draagarmen en of dat de statische afrolomtrek mag niet te veel verschillen. De statische afrolomtrek kan met deze calculator berekend worden.

De bandenmaat 205/55R16 heeft een statische afrolomtrek van 1,99 m. Wanneer het wiel een volledig rondje gedraaid heeft, staat deze dus 1,99 meter verderop. Dit is belangrijk voor de snelheidsmeter in de auto. We vergelijken nu de bandenmaat 225/40R18 en we zien dat de afrolomtrek nu 2,00 m is. Dit verschil is minimaal, waardoor deze bandenmaat geschikt is voor de auto (mits deze nergens tegen aan loopt).
Wanneer de maat 225/45R18 wordt berekend, is er een statische afrolomtrek van 2,07 m te zien. Dit is in vergelijking met de 205/55R16 te veel verschil, waardoor er een lagere snelheid op de snelheidsmeter aangegeven zou worden (want het wiel doet er langer over om een compleet rondje te draaien). Deze bandenmaat is dus niet aan te bevelen om te monteren.

In de instructiehandleiding of op bijv. Autoweek.nl kan worden opgezocht welke bandenmaten er voor de auto voorgeschreven worden. Met deze calculator kunnen diverse bandenmaten met elkaar worden vergeleken