MENU



3.0 ltr 6 cilinder Td6 dieselmotor
 
Algemene gegevens
3.0 ltr 6 cilinder in-lijn direct ingespoten common-rail turbo-diesel met intercooler
gietijzeren blok met aluminium kop
7 hoofdlagers
2 bovenliggende nokkenassen
hydraulische klepstoters
4 kleppen per cilinder
cilinderinhoud 2924 cc
boring 84 mm
slag 88 mm
ontstekingsvolgorder 1-5-3-6-2-4
1e cilinder distributiezijde
draairichting rechtsom, gezien vanaf de distributie
emissieklasse EU3
maximum vermogen 130 Kw (172 Bhp) bij 4000 tpm
stationair toerental 790 tpm ± 50 tpm
afgeregeld max. toerental 4750 tpm
openingsdruk overdrukventiel oliefilter 4.2 bar
openingsdruk oliedrukschakelaar 0.2-0.6 bar
afgeregelde oliedruk 4.2 bar
 
Dimensies
cilinderboring standaard
standaard 84.000-84.018 mm
interventiewaarde 84.040 mm
cilinderboring 1e overmaat
1e overmaat 84.250-84.267 mm
interventiewaarde 84.290 mm
maximale ovaliteit cilinderboringen
0.10 mm
krukas hoofdlagertap diameter standaard
geel 59.977-59.983 mm
groen 59.970-59.976 mm
wit 59.964-59.970 mm
krukas hoofdlagertap diameter 1e overmaat
geel 59.727-59.733 mm
groen 59.720-59.726 mm
wit 59.614-59.720 mm
krukas hoofdlagertap diameter 2e overmaat
geel 59.477-59.483 mm
groen 59.470-59.476 mm
wit 59.464-59.470 mm
krukas drijfstanglagertap diameter standaard
44.975-45.008 mm
krukas drijfstanglagertap diameter ondermaten
niet opgegeven
maximale onrondheid hooflagertappen
0.02 mm
maximale onrondheid drijfstanglagertappen
0.02 mm
krukas axiale speling
0.08-0.163 mm
pistonpenbus-boring
30.003-30.016 mm
maximale zuigerspeling in de boring
0.15 mm op 12 mm onderzijde zuiger, 90° op pistonpen
zuigerdiameter op 40 mm van onderzijde, 90° op pistonpen
standaard 83.950 mm ± 0.009 mm
1e overmaat 84.200 mm ± 0.009 mm
aantal zuigerveren
2 compressieveren
1 olieschraapveer
speling zuigerveren in groef
1e compressieveer niet opgegeven
2e compressieveer 0.050-0.090 mm
olieschraapveer 0.030-0.070 mm
maximaal veerslot op 30 mm onder bovenzijde boring
1e compressieveer 0.20-0.35 mm
2e compressieveer 0.30-0.45 mm
olieschraapveer 0.20-0.40 mm
cilinderkop maximale kromming
0.030 mm
maat klepkop onder kopoppervlak
inlaatkleppen 0.73 mm ± 0.10 mm
uitlaatkleppen 0.56 mm ± 0.10 mm
klepsteeldiameter
inlaatkleppen 5.968 mm ± 0.007 mm
uitlaatkleppen 5.968 mm ± 0.007 mm
speling tussen klepsteel en klepgeleider
inlaatkleppen 0.025-0.055 mm
uitlaatkleppen 0.040-0.070 mm
klepzittinghoek inlaat en uitlaat 46°
klepzittingbreedte inlaat en uitlaat 1.45 mm ± 0.25 mm
klepveerlengte
onbelast 47.50 mm
gemonteerd 32.00 mm
kleptiming inlaat
opent 8° VBDP
sluit 28° NODP
kleptiming uitlaat
opent 36° VODP
sluit 4° NBDP
koppakking met 1 identificatiegat
zuiger maximaal 0.92 mm boven cilinderblok
koppakking met 2 identificatiegaten
zuiger tussen 0.93 en 1.03 mm boven cilinderblok
koppakking met 3 identificatiegaten
zuiger meer dan 1.03 mm boven cilinderblok
nokkenassen radiale speling
0.047-0.088 mm
nokkenassen axiale speling
0.15-0.33 mm
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
cilinderkopbouten (altijd nieuwe bouten monteren)
1e fase in correcte volgorde 80 Nm
2e fase in correcte volgorde 1/2 slag losdraaien
3e fase in correcte volgorde 50 Nm
4e fase in correcte volgorde 90° hoekverdraaiing
5e fase in correcte volgorde 90° hoekverdraaiing
krukaspulley-bout
1e fase 40 Nm
2e fase 60° hoekverdraaiing
3e fase 60° hoekverdraaiing
behuizing achterste krukaskeerring
M6 bouten 10 Nm
M8 bouten 22 Nm
nokkenas lagerkappen (bouten) 10 Nm
nokkenas olie-rail 10 Nm
nokkenas-deksel 10 Nm
nokkenastandwiel (bouten)
1e fase 20 Nm
2e fase 35° hoekverdraaiing
distributiekettingspanner (plug) 30 Nm
distributiekettingspanner (pennen) 20 Nm (nieuwe pennen monteren)
cilinderkop naar voordeksel (“Allen”-schroeven) 20 Nm
distributieketting oliesproeier 10 Nm
injectiepomp kettingwiel (moer) 65 Nm
injectiepomp onderste “Allen”-schroeven 24 Nm (nieuwe “Allen”-schroeven monteren)
kettingspannerbouten 10 Nm
voordekselbouten 15 Nm
carterbouten
M6 bouten 10 Nm
M8 bouten 22 Nm
peilstok 6 Nm
oliedrukschakelaar 14 Nm
motor naar versnellingsbak (bouten) 45 Nm
motorsteunen (moeren) 100 Nm
versnellingsbak naar motorcarter (Torx) 22 Nm
afdekplaat naar versnellingsbak 10 Nm
oliefiltercap 25 Nm
 
Algemene aanhaalmomenten in Nm
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
6
9
25
45
90
105
180
 
9
24
39
78
90
135
 


Vis Land Rover