MENU



2.5 ltr 4 cilinder turbo dieselmotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok en cilinderkop van gietijzer
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
Garret Turbo-charger
 
Boring  90.47 mm
Slag 97.00 mm
Cilinderinhoud 2495 cc
Compressieverhouding 21:1
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Koper/lood met tin bekleed op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 3 compressieveren, 1 olieschraapveer
Uitsluitend toegepast in de Defender
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 63.487-63.500 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 63.233-63.246 mm
Diameter drijfstangtap 58.725-58.744 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 58.471-58.490 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.0128-0.061 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.025-0.075 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.36 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060")
Type pistonpennen geheel zwevend
Passing pistonpennen in zuiger lichte drukpassing
Speling pistonpen in drijstang 0.0036-0.0196 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.025-0.050 mm
Speling compressieveer nr 1 in groef 0.06-0.11 mm
Veerslot compressieveer nr. 1 0.35-0.50 mm
Speling compressieveer nr 2 en 3 in groef 0.06-0.11 mm
Veerslot compressieveer nr. 2 en 3 0.25-0.38 mm
Speling olieschraapveer in groef 0.038-0.064 mm
Veerslot olieschraapveer 0.38-1.14 mm
Lengte inlaatklep 116.38-116.58 mm
Lengte uitlaatklep 116.89-117.09 mm
Zittinghoek inlaatklep 45 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep 39.12-39.37 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep 33.25-33.50 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 7.899-7.912 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.682-8.694 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.058-0.073 mm
Lichthoogte inlaatklep 6.81 mm
Lichthoogte uitlaatklep 7.06 mm
Inlaatklep openingsmoment 16° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 42° NODP
Inlaatkleppiek 103° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 51° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 13° NBDP
Uitlaatkleppiek 109° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp 2.50-4.75 bar bij 2000 tpm bij warme motor
Lengte veer overdrukklep onbelast 67.82 mm
Lengte veer bij 2.58 kg voordruk 61.23 mm
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekens kleptiming op krukaspulley en vliegwiel en distributieriem-wielen
Afstel merktekens inspuittiming op vliegwiel en pompflens
Klepspeling inlaat en uitlaat 0.25 mm
Stationair toerental 590 +/- 20 tpm
Draairichting injectiepomp rechtsom gezien vanaf de aandrijfzijde
Maximum afgesteld toerental 4200 tpm
Stationair toerental 650 tpm
Openingsdruk verstuivers 135 atm.
Teruglek-snelheid van 150 naar 100 atm 7 seconden (nieuwe verstuiver)
Teruglek-snelheid van 150 naar 100 atm 5 seconden (gebruikte verstuiver)
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen 13.8
Drijfstangkappen 3.5
Vliegwiel op krukas 8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel 2.48-3.04
Cilinderkop 5/16 UNF 0f M8 2.4
Cilinderkop ½ UNF 12.5 in drie sessies
Carterbouten 1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF of M8 2.4
Tuimelaaras-bouten ½ UNF 12.5 in 3 sessies
Startklauw op krukas 27.6
 
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0
 
0.9
2.4
3.9
7.8
9.0
13.6
Aanhaalschema cilinderkopbouten


Vis Land Rover