MENU



2.5 ltr 300TDi 4 cilinder dieselmotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok van gietijzer
cilinderkop van aluminium
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
 
De TDi motoren leveren wij in "stripped" uitvoering uit voorraad.
Boring  90.47 mm
Slag 97.00 mm
Cilinderinhoud 2495 cc
Compressieverhouding 19.5:1
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Aantal nokkenaslagers 4
Turbocompressor Garret type T25
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 63.475-63.487 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 63.2333 mm
Diameter drijfstangtap 58.723-58.744 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 58.4708 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.0792-0.0307 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.025-0.075 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.356 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”)
Diameter pistonpennen 30.12564-30.1625 mm
Speling pistonpennen in drijfstangen 0.0025-0.0163 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.025-0.050 mm
Maximum hoogte zuiger boven cilinderkop 0.80 mm afhankelijk keuze koppakking
Bovenste compressieveer afgeschuinde wrijvingsrand
Opening in boring bovenste veer 0.40-0.65 mm
Speling in zuigergroef bovenste veer 0.167-0.232 mm
Tweede compressieveer tapse vormgeving
Opening in boring tweede veer 0.30-0.50 mm
Speling in zuigergroef tweede veer 0.05-0.08 mm
Olieschraapveer expansieveer in buitenprofiel
Opening in boring schraapveer 0.30-0.60 mm
Speling in zuigergroef schraapveer 0.05-0.08 mm
Axiale speling nokkenas 0.10-0.20 mm
Zittinghoek inlaatklep 30 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45 graden
Klepdiameter inlaatklep 39.35-39.65 mm
Klepdiameter uitlaatklep 36.35-36.65 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 7.960-7.975 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 7.940-7.960 mm
Lichthoogte inlaat 6.81 mm
Lichthoogte uitlaat 7.06 mm
Klepstand gesloten inlaat 0.81-1.09 mm
Klepstand gesloten uitlaat 0.86-1.14 mm
Klepveerlengte zonder belasting 46.28 mm
Klepveerlengte gemonteerd 40.30 mm bij 21.0 kg
Axiale speling oliepomp tandwielen 0.026-0.135 mm
Radiale speling oliepomp tandwielen 0.025-0.075 mm
Terugslag van oliepomptandwielen 0.1-0.2 mm
Oliedrukklepveer lengte onbelast 51.6 mm
Oliedrukklepveer lengte belast 31.0 mm bij 7.71 kg
Oliedruk bij warme motor 1.7-3.8 bar toeren afhankelijk
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Ontstekingsafstelling STD en EGR 1.54 mm lift aan BDP
Ontstekingsafstelling EDC 1.40 mm lift aan BDP
Draairichting injectiepomp rechtsom gezien vanaf de aandrijfzijde
Vervroeging injectiepomp
Startvertraging
Afstelmerktekens (auto met handbak) pen in vliegwiel (zie sectie speciaal gereedschap) en BDP-merkteken op krukaspulley
Afstelmerktekens (auto met automaat) pen in starterkrans (zie speciaal gereedschap) en BDP-merkteken op krukaspulley
Klepspeling inlaat en uitlaat 0.20 mm bij koude motor
Inlaatklep openingsmoment 16 graden VBDP
Inlaatklep sluitmoment 42 graden NODP
Inlaatkleppiek 103 graden NBDP
Inlaatklep lifthoogte 9.93 mm
Uitlaatklep openingsmoment 51 graden VODP
Uitlaatklep sluitmoment 13 graden NBDP
Uitlaatkleppiek 109 graden VBDP
Uitlaatklep lifthoogte 10.26 mm
Maximum afgeregeld toerental (bij vollast) 4000 tpm
Maximum afgeregeld toerental (zonder last) 4600 tpm
Stationair toerental 720 tpm ± 20 tpm
Aflooptijd vanuit maximum 4 seconden
2-traps verstuiver 1e trap STD en EGR 200 atm.
2-traps verstuiver 2e trap STD en EGR 280 atm.
2-traps verstuiver 1e trap EDC 200 atm.
2-traps verstuiver 2e trap EDC 300 atm.
Turbo-druk Garret T25 0.8 tot 1.0 bar (gemeten aan T-stuk van de overdrukactuator)
Gloeistiften werktemperatuur 850° C
Gloeitijd tot werktemperatuur 8 seconden
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Nm
Hoofdlagerkap 133
Drijfstanglagerkap 59
Vliegwiel naar krukas (bouten verlijmen) 146
Kopbouten zie onderstaand schema
Verstuiver tapeinden 8
Verstuivermoeren 25
Motorsteun naar motorblok en motorsteun naar chassis 85
Motorsteun naar viegwielhuis 45
Vliegwielhuis op motorblok 45
Achterste oliekeerringhuis op motorblok 25
Drukgroep op vliegwiel (handbak) 34
Aandrijfplaat op krukas (automaat) 146
Aandrijfplaat naar starterkrans (automaat) 25
Aandrijfplaat naar koppelomvormer (automaat) 45
Afsluitplug oliegalerij (achter op blok) 37
Oliesproeiers bij krukas 17
Aftapplug carter 35
Oliesproeierbuis vacuumnok 7
Olietoevoer naar lagerkap 9
Olietoevoer naar voorste deksel 25
Nokkenas drukplaat 9
Olieafvoerleiding naar motorblok (intern) 25
Olieafvoerleiding naar motorblok (extern) 25
Carterbouten naar motorblok en voordeksel 25
Klepstotergeleider 14
Zijdeksel 25
Keerplaat naar zijdeksel 4
Vacuümpomp 25
Opvoerpomp 25
Tapeinden voor drukgroep in vliegwiel 10
Plug in vliegwielhuis 12
Oliefilter adaptor 45
Verloopstuk thermostaat in oliefilterhuis 9
Oliedrukschakelaar 17
Oliefilter 13
Wartels oliekoelerleidingen op adaptor 45
Oliepeilstokbuis in motorblok 25
Watertemperatuur zender in cilinderkop 14
Uitlaatspruitstuk tapeinden 10
Uitlaatspruitstuk moeren 45
Inlaatspruitstuk tapeinden 8
Inlaatspruitstuk bouten en moeren 25
Luchttemperatuur sensor in inlaatspruitstuk 14
Thermostaathuis op kop 25
Watertemperatuurschakelaar in thermostaathuis 11
Gloeistift in cilinderkop 20
Electrische aansluiting op gloeistift 2
Montagebout tuimelaaras 5 + 50° hoekverdraaiing
Klepdeksel tapeind 8
Klepdeksel moer 10
Klepstelmoer 16
Distributiehuis op motorblok 25
Voordeksel op distributiehuis 25
Geleiderol distributie tapeind 10
Geleiderol distributie moer 45
Spanrol distributie op motorblok 45
Nokkenas-naaf 80
Nokkenas riempulley op naaf 25
Injectiepomp op distributiehuis (tapeind) 8
Injectiepomp op distributiehuis (moer) 25
Injectiepomp riempulley op naaf injectiepomp 25
Krukaspulley op krukas (tevens verlijmen!) 80 + 90° hoekverdraaiing
Viscositeitskoppeling op waterpomp 45
Ventilator op viscositeitskoppeling 25
Multiriemspanner op blok (tapeind) 14
Multiriemspanner op blok (moer) 45
Waterpomp op motorblok 25
Turbo op cilinderkop (tapeind) 10
Turbo op cilinderkop (moer) 45
Turbo adaptor retourleiding op motorblok 42
Turbo retourleiding op adaptor 38
Turbo retourleiding op turbo 25
Verstuiverleiding op verstuiver 29
Verstuiverleiding op injectiepomp 29
Retourleiding op verstuivers (banjobout) 10
Retourleiding op injectiepomp (banjobout) 25
Dynamo bevestigingbouten 25
Stuurpomp bevestigingsbouten 25
Startmotor bevestigingsbouten 45
 
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0
 
0.9
2.4
3.9
7.8
9.0
13.6
 
Aanhalen kopbouten

Belangrijk!

In tegenstelling tot eerdere berichten kunnen de kopbouten bij de TDi-motoren niet worden hergebruikt. De kopbouten dienen te allen tijde te worden vervangen.

Voorts dient de schroefdraad in het motorblok zeer zorgvuldig te worden gereinigd en van koolaanslag te worden ontdaan, bijvoorkeur door de draad schoon te tappen. Samengeperste koolaanslag zal een verkeerde aanhaalspanning veroorzaken, in het bijzonder bij de hier toegepaste hoekverdraaiingen.

Bout-identificatie
M10x117 mm  3,5,12 en 13
M12x100 mm  4,6,11 en 14
M12x140 mm  1,2,7,8,9,10,15,16,17 en 18
Procedure voor het monteren van de kopbouten. Gebruik dus altijd nieuwe kopbouten!
Volgorde Handeling
stap 1 Verwijder alle kool en andere verontreinigingen uit de schroefdraad in het cilinderblok door de draad met een tap schoon te tappen. M10 tap voor de 4 dunne bouten, M12 tap voor de 14 dikke bouten.
stap 2 Plaats de koppakking van de juiste dikte met de aanduiding "top" naar boven en met de dikte-indicatoren naar rechts.
stap 3 Plaats de cilinderkop op het blok.
stap 4 Breng wat lichte olie aan op de schroefdraad van de nieuwe kopbouten en plaats de bouten op de correcte plaats.
stap 5 Draai de kopbouten in willekeurige volgorde handvast.
stap 6 Draai de kopbouten met een geijkte momentsleutel in de hiervoor aangegeven volgorde vast met een koppel van 40 Nm, bij voorkeur in twee stapjes van resp. 20 Nm en 40 Nm.
stap 7 Geef vervolgens de bouten in de aangegeven volgorde een hoekverdraaiing van 60°.
stap 8

Verdraai de bouten nogmaals 60° in de correcte volgorde.

stap 9 Verdraai tenslotte uitsluitend de lange M12x140 bouten in de correcte volgorde een verdere 20°.
N.B. De bouten behoeven daarna in een later stadium niet meer te worden nagetrokken.


Vis Land Rover