MENU



2.25 ltr 4 cilinder dieselmotor
 
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn
onderblok en cilinderkop van gietijzer
1 centrale nokkenas
2 kleppen per cilinder
mechanische klepstoters met rollen en stoterstangen
in de lengterichting voorin geplaatst
Boring  90.47 mm
Slag 88.90 mm
Cilinderinhoud 2286 cc
Compressieverhouding 23.00:1
Aantal hoofdlagers 3 of  5
Materiaal hoofdlagers Koper/lood met tin bekleed op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 3 compressieveren, 1 olieschraapveer
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 63.487-63.500 mm
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap 62.480 mm (afslijpen uitsluitend toegestaan bij gesmede krukassen en dus niet bij gietijzeren krukassen)
Diameter drijfstangtap 58.720-58.733 mm
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap 57.700 mm (afslijpen uitsluitend toegestaan bij gesmede krukassen en dus niet bij gietijzeren krukassen)
Radiale speling hoofdlagers 0.020-0.063 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.019-0.068 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.20-0.30 mm
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060")
Type pistonpennen geheel zwevend
Passing pistonpennen in zuiger lichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger 0.0076-0.0178 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.111-0.134 mm
Speling compressieveer nr 1 in groef 0.06-0.11 mm
Veerslot compressieveer nr. 1 0.35-0.50 mm
Speling compressieveer nr 2 en 3 in groef 0.06-0.11 mm
Veerslot compressieveer nr. 2 en 3 0.25-0.38 mm
Speling olieschraapveer in groef 0.038-0.064 mm
Veerslot olieschraapveer 0.38-1.14 mm
Lengte inlaatklep 116.38-116.58 mm
Lengte uitlaatklep 116.89-117.09 mm
Zittinghoek inlaatklep 45 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep 39.16-39.26 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep 33.32-33.42 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 7.891-7.904 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.661-8.674 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.058-0.073 mm
Lichthoogte inlaatklep 9.85 mm
Lichthoogte uitlaatklep 10.26 mm
Inlaatklep openingsmoment 16° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 42° NODP
Inlaatkleppiek 103° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 51° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 13° NBDP
Uitlaatkleppiek 109° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp 2.50-4.75 bar bij 2000 tpm bij warme motor
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekens op krukaspulley en vliegwiel en kettingwielen
Inspuitmoment SII en IIA 14 graden VBDP
Inspuitmoment SIII 13 graden VBDP
Openingsdruk verstuivers 135 atm.
Stationair toerental 590 +/- 20 tpm
Draairichting injectiepomp rechtsom gezien vanaf de aandrijfzijde
Maximum afgesteld toerental 4200 tpm
Klepspeling inlaat en uitlaat 0.25 mm warm of koud
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen 13.8
Drijfstangkappen 3.5
Vliegwiel op krukas 8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel 2.48-3.04
Cilinderkop 5/16 UNF 0f M8 2.4
Cilinderkop ½ UNF 12.5 in drie sessies
Carterbouten 1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF of M8 2.4
Tuimelaaras-bouten ½ UNF 12.5 in 3 sessies
Startklauw op krukas 27.6
 
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0
 
0.9
2.4
3.9
7.8
9.0
13.6


Vis Land Rover