MENU



Technische specificaties
2.6 ltr 6 cilinder benzinemotor
 

Ter introductie:

De 6 cilinder kop- zijklepper in lijn is een schitterende motor, maar van een uitstervend ras. Oorspronkelijk ontworpen in 1938 als toen een uiterst moderne motor met 7 hoofdlagers en een aluminium cilinderkop, is het vandaag de dag een verouderd ontwerp. Wij hebben eind jaren zeventig, begin jaren tachtig de laatste voorraad nieuwe motoren van Land-Rover opgekocht. Het was een genoegen om zo’n nieuwe 6 cilinder stationair te horen draaien op 450 tpm. Helaas hebben we toen alle nieuwe motoren verkocht. Een volledige motorrevisie is nu nog de enige mogelijkheid om die sensatie van toen weer te ervaren. Meer het is thans echter vrijwel onmogelijk om onderdelen voor een algehele revisie te vinden.

Door onze fascinatie voor deze motor hebben wij al jaren lang alle (nieuwe) motoronderdelen voor de 6 cilinder opgekocht die ons werden aangeboden. Wij zijn er zeer trots op dat we thans weer vrijwel alle motoronderdelen uit voorraad kunnen leveren, zoals zuigers, waarvan we gedurende de afgelopen jaren een zeer grote voorraad hebben weten op te bouwen in alle maten, lagers in bijna alle maten, kleppen, tuimelaarassen, hagelnieuwe cilinderkoppen en zelfs nieuwe carburateurs. Bel voor nadere informatie. U hebt nergens meer kans van slagen. Zelfs niet in Engeland !!

 
Algemene gegevens
Type motor 6 cilinder in lijn, inlaat kopkleppen, uitlaat zijkleppen
Materiaal cilinderblok gietijzer, cilinderkop aliminium
Nokkenas centraal, onderliggend
Kleppenmechanisme mechanische klepstoters met stoterstangen
Aantal kleppen twee kleppen per cilinder
Boring 77.8 mm
Slag 92.075 mm
Cilinderinhoud 2625 cc
Compressieverhouding 7.00:1 of 7.80:1
Aantal hoofdlagers 7
Materiaal hoofdlagers Koper/lood met tin bekleed op staal
Materiaal drijfstanglagers Koper/lood met tin bekleed op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
 
Dimensies
Diameter hoofdlagertap 66.64-66.66 mm
Minimale afslijpdiameter 65.63 mm
Diameter drijfstangtap 47.62-47.64 mm
Minimale afslijpdiameter 46.60 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.015-0.050 mm
Radiale speling hoofdlagers 0.019-0.063 mm
Axiale speling middelste hoofdlager 0.05-0.15 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.15-0.38 mm
Overmaat zuigers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”), 1.016 mm (0.040”) of 1.524 mm (0.060”)
Ondermaat hoofdlagers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Ondermaat drijfstanglagers 0.254 mm (0.010”), 0.508 mm (0.020”), 0.762 mm (0.030”) of 1.016 mm (0.040”)
Type pistonpennen geheel zwevend
Passing pistonpennen in zuiger lichte drukpassing
Speling pistonpen in zuiger 0.0000-0.0241 mm
Speling onderzijde zuiger in boring 0.048-0.060 mm
Speling compressieveren in groef 0.046-0.097 mm
Veerslot compressieveren 0.38-0.50 mm
Speling olieschraapveer in groef 0.05-0.10 mm
Veerslot olieschraapveer 0.38-0.50 mm
Lengte inlaatklep 96.57-96.77 mm
Lengte uitlaatklep 116.07-116.28 mm
Zittinghoek inlaatklep 30 graden
Zittinghoek uitlaatklep 45 graden
Klepkopdiameter inlaatklep 45.54-45.64 mm
Klepkopdiameter uitlaatklep 32.02-35.13 mm
Klepsteeldiameter inlaatklep 8.68-8.69 mm
Klepsteeldiameter uitlaatklep 8.66-8.67 mm
Klepsteelspeling inlaatklep 0.033-0.048 mm
Klepsteelspeling uitlaatklep 0.058-0.073 mm
Lichthoogte inlaatklep 9.49 mm
Lichthoogte uitlaatklep 10.23 mm
Inlaatklep openingsmoment 12° VBDP
Inlaatklep sluitmoment 46° NODP
Inlaatkleppiek 107° NBDP
Uitlaatklep openingsmoment 47° VODP
Uitlaatklep sluitmoment 17° NBDP
Uitlaatkleppiek 75° VBDP
Oliedruk smeeroliepomp 2.8-3.5 bar bij 2000 tpm bij warme motor
 
Afstelgegevens
Ontstekingsvolgorde 1-5-3-6-2-4
Cilinder nr. 1 voorzijde motor distributiezijde
Afstel merktekens op krukaspulley en vliegwiel
Ontstekingstijdstip 7.0:1 6 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 7.0:1 2 graden VBDP (super benzine)
Ontstekingstijdstip 7.8:1 6 graden NBDP (normale benzine)
Ontstekingstijdstip 7.8:1 2 graden NBDP (super benzine)
Stationair toerental 500 tpm +/- 50 tpm
CO-gehalte bij stationair toerental tot maximaal 3.5%
Benzinesoort 7.0:1 en 7.8 loodhoudend, tenzij klepzetels zijn aangepast
Klepspeling inlaat (warme motor) 0.15 mm
Klepspeling uitlaat (warm of koud) 0.25 mm
Contactpuntafstand 0.35-0.40 mm
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 4000 tpm bij afnemend toerental: 30-34°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 3000 tpm bij afnemend toerental: 26-28°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 1800 tpm bij afnemend toerental: 18-24°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 1400 tpm bij afnemend toerental: 10-16°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 800 tpm bij afnemend toerental: 4-8°
Centrifugaal vervroeging in BDP vacuum los. 600 tpm bij afnemend toerental: 0°-4°
Bougietype 7.0:1 N5, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
Bougietype 7.8:1 N5, electrodeafstand 0.75-0.80 mm
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten in Kgf m
Hoofdlagerkappen 10.4
Drijfstangkappen 2.85
Vliegwiel op krukas 8.5-9.0 (bouten verlijmen)
Drukgroep op vliegwiel 2.5-3.0
Cilinderkop 3/8 UNF 4.0
Cilinderkop 7/16 UNF 7.0
Carterbouten 1.65
Tuimelaaras-bouten 5/16 UNF 2.4
Startklauw op krukas 27.65
 
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m
M5
M6
M8
M10
M12
M14
M16
 
¼ UNC/UNF
5/16 UNC/UNF
3/8 UNC/UNF
7/16 UNC/UNF
1/2 UNC/UNF
5/8 UNC/UNF
0.6
0.9
2.5
4.5
9.0
10.5
18.0
 
0.9
2.4
3.9
7.8
9.0
13.6
 
Opmerking
Alle bovenstaande gegevens onder voorbehoud van type-fouten. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend


Vis Land Rover