MENU




Filters en Onderhoudspakketten
1.8 ltr 4 cilinder benzinemotor “K”-series
 
Algemene gegevens
 
Motor type
4 cilinder in lijn
ter hoogte van de krukas gedeeld in bovenblok en onderblok;
2 bovenliggende nokkenassen;
4 kleppen per cilinder;
hydraulische klepstoters
dwars voorin geplaatst;
 
Maximum vermogen 118 pk (88kW) bij 5500 tpm
Maximum koppel 165 Nm bij 2750 tpm
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Draairichting gezien vanaf distributiezijde rechtsom
Boring 80.00 mm
Slag 89.30 mm
Cilinderinhoud 1796 cc
Compressieverhouding 10.5:1
Stationair toerental 775 ± 50 tpm
Aantal hoofdlagers 5
Materiaal hoofdlagers Lood-indium op staal
Materiaal drijfstanglagers Lood-indium op staal
Aantal zuigerveren per zuiger 2 compressieveren, 1 olieschraapveer
Bougietype Champion RC8PYP double platinum
Elektrodeafstand bougies 0.85 ± 0.10 mm
Minimum oliedruk bij 775 tpm 100 kPa
Openingsdruk overdrukklep 410 kPa
Signaleringsdruk oliedrukschakelaar 28-58 kPa
 
Dimensies
Motorblok cilinderbus-boring categorie A (rood)

80.000-80.015 mm

Motorblok cilinderbus-boring categorie B (blauw) 80.016-80.030 mm
Cilinderkophoogte 119.00 mm ± 0.05 mm
Maximale afvlakmaat cilinderkop 0.20 mm
Diameter krukas hoofdlagertappen 47.979-48.000 mm
Axiale speling hoofdlagers

0.10-0.25 mm

Radiale speling hoofdlagers 0.020-0.050 mm
Maximale onrondheid hoofdlagertappen 0.01 mm
Diameter drijfstanglagertappen 47.986-48.007 mm
Axiale speling drijfstanglagers 0.10-0.25 mm
Radiale speling drijfstanglagers 0.020-0.050 mm
Maximale onrondheid drijfstangtappen

0.01 mm

Zuiger diameter categorie A 79.975-79.990 mm
Zuiger diameter categorie B 79.991-80.005 mm
Zuigerspeling in de cilinderbus 0.01-0.04 mm
Maximale onrondheid van de zuiger 0.30 mm
Speling bovenste compressieveer in zuigergroef 0.040-0.070 mm
Speling tweede compressieveer in zuigergroef 0.030-0.060 mm
Speling olieschraapveer in zuigergroef 0.010-0.180 mm
Veerslot bovenste compressieveer op 20 mm van bovenzijde blok 0.20-0.35 mm
Veerslot tweede compressieveer op 20 mm van bovenzijde blok

0.28-0.48 mm

Veerslot compressieveer op 20 mm van bovenzijde blok 0.15-0.40 mm
Axiale speling nokkenas 0.060-0.190 mm
Radiale speling nokkenas 0.060-0.094 mm
Diameter klepstoters 32.959-32.975 mm
Klepsteel diameter inlaatkleppen 5.952-5.967 mm
Speling klepsteel in klepgeleider inlaatklep 0.033-0.063 mm
Zittinghoek inlaatklep 45°
Klepsteel diameter uitlaatkleppen 5.947-5.962 mm
Speling klepsteel in klepgeleider uitlaatklep 0.038-0.078 mm
Zittinghoek uitlaatklep 45°
 
Aanhaalmomenten
 
Specifieke aanhaalmomenten
Kopbouten in correcte volgorde 1e fase
10 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 2e fase
20 Nm
Kopbouten in correcte volgorde 3e fase
180° hoekverdraaiïng
Kopbouten in correcte volgorde 4e fase
180° hoekverdraaiïng
Krukaspulley bout
205 Nm
Vliegwiel op krukas (altijd nieuwe bouten monteren !)
78 Nm
Nokkenashuis op cilinderkop
10 Nm
Klepdeksel op nokkenashuis
10 Nm
Distributiehuis tegen cilinderkop
9 Nm
Distributie spanrol
45 Nm
Distributie geleiderol-stelplaat
10 Nm
Nokkenas tandwielen
65 Nm
Distributiehuis-deksels (onder en boven)
9 Nm
Carterbouten naar onderblok
25 Nm
 
Algemene aanhaalmomenten
M5
6 Nm
M6
10 Nm
M8
25 Nm
M10
45 Nm
M12
80 Nm