Terug naar indexpagina
HOME
Klik om de foto te vergroten...  

Deze elektrische lier wordt aangesloten op de accu van de auto
en door middel van een subframe of lierbumper voor op de terreinwagen bevestigd.
De afstandsbediening wordt met een kabel op de lier aangesloten en staat de bediening vanuit de auto of naast de auto toe.
De hendel rechts is de vrijloop, zodat de kabel uitgerold kan worden zonder de liermotor te laten lopen.
Op de lier zit een staalkabel gewonden met aan het einde een haak.

 

Waarom lieren ?

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...
Er zijn ruwweg twee manieren om een vastzittende auto weer los te krijgen: lieren en trekken.
Bij het trekken met een sleeplint wordt door een andere auto een flinke ruk gegeven, de veerkracht in het lint zorgt voor extra moment.
Dat werkt prima als een auto vast zit in zand of modder.
Trekken is nogal ongecontroleerd: er wordt gedurende korte tijd een grote kracht uitgeoefend.
Lieren daarentegen gebeurt met een sterke motor, die heel langzaam een kabel intrekt.
De vastzittende partij hoeft helemaal niets te doen.
Een groot voordeel is natuurlijk dat u zichzelf kunt bergen met een lier: er is vaak geen andere auto bij nodig.
Wel moet er een vast ankerpunt zijn, zoals een boom, rots of ingegraven reservewiel.
Liert een ander u uit de penarie, dan kan dat gebeuren op plaatsen waar trekken niet mogelijk is.
In het bos kun je soms geen 'aanloop' nemen, en in zware klei kun je niet genoeg snelheid maken om een ander los te slepen.

 

Hoe lieren ?

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Aangezien een lier een professioneel stuk uitrusting is waarop enorme krachten uitgeoefend worden, is lieren iets voor vaklieden.
Een liermotor heeft een trekkracht van enkele tonnen. Als u de kabel vasthoudt bij het inlieren, en uw hand komt in de geleiderollen, dan bent u die hand kwijt. Omstanders moeten op een afstand blijven. Wanneer de lierkabel breekt onder spanning, schiet hij als een zweep in de rondte.
Dat kan iemand zijn benen kosten.


 

Enkele richtlijnen:

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Zet de auto's zo recht mogelijk tegenover elkaar.
Doe de motorkap open ter bescherming van de voorruit en om de motorwarmte af te voeren.
Leg een doek of jas op de lierkabel als demping tijdens onverhoopt losschieten of breken.
Ga in de auto zitten of ernaast, zodat u niet getroffen wordt door een brekende kabel.
Lier niet te lang achtereen, de liermotor kan dat niet aan. En uw accu loopt leeg, dus laat de motor lopen en geef wat gas bij.
Gebruik zoveel mogelijk kabel, de lier is het sterkst op de laatste winding.
Als er teveel kracht nodig is, stop dan en gebruik een klapblok. Dat is een katrol die de trekkracht verdubbelt.
Sla de haak nooit aan zijn eigen kabel om een lus te maken, maar gebruik harpsluitingen o.i.d.
Gebruik een boomlint; anders vernielt de lierkabel de boom waaraan hij vastzit.
Haak een lier niet aan de bumper van een ander; die trekt u er gewoon af!
Spreek instructies af als u samen liert, zoals handgebaren of kreten voor in- en uitlieren.
Welke lier moet ik kiezen?
Een lier moet goed op de auto bevestigd kunnen worden. Controleer vooraf of dat bij uw auto mogelijk is. Gebruik accessoires van de lierfabrikant of een lierbumper. Dit laatste is een speciale stalen bumper die in de plaats komt van uw normale voorbumper, en sterk genoeg bevestigd is.
Kies een lier die niet te zwak is. Als uw auto 2000 kilo weegt, neem dan niet een lier met twee ton trekkracht. Ten eerste wordt de opgegeven trekkracht alleen onder ideale omstandigheden gehaald, ten tweede is uw auto veel zwaarder als hij vastzit in de modder! Kies liever een lier van 8000 pond trekkracht, ruwweg 4000 kilo dus. Een Warn of Ramsey 8000 of 9000 is ruim voldoende voor de meeste auto's. Suzuki's kunnen beter een lichtere lier nemen.
Denk aan het extra gewicht van zo'n lier. Soms moet de voorvering versterkt worden omdat deze anders gaat doorzakken.
Een lier die in de bumper is weggewerkt is mooi en heeft geen gevaarlijke uitstekende delen. Echter, het is soms niet te zien of de kabel netjes oprolt bij het inlieren. Als de windingen niet recht zitten, wordt de kabel onder belasting beschadigd.

 
Raadpleeg onderstaand overzicht voor de liertoepassingen voor Uw model Landrover.
     
Lieren en lieraccessoires Defender    
Lieren en lieraccessoires Discovery 1    
Lieren en lieraccessoires Discovery 2    
Lieren en lieraccessoires Discovery 3    
Lieren en lieraccessoires Discovery 4    
Lieren en lieraccessoires Rangerover 1 (Classic)    
Lieren en lieraccessoires Rangerover 2 (P38)    
Lieren en lieraccessoires Rangerover 3 (L322)    
Lieren en lieraccessoires Rangerover Sport    
Lieren en lieraccessoires Series I,II,III